Hoe staat de kwaliteit van het management in Nederland ervoor?
Datum: | 11 september 2018 |
Auteur: | Lotte de Haan |
Leiderschap en goed management zijn cruciaal voor het presteren van organisaties: de kwaliteit van het management hangt sterk samen met zaken als productiviteit en innovatie. Voor veel landen is hier al structureel onderzoek naar gedaan (Bloom et al, 2014), maar hoe zit het eigenlijk met de kwaliteit van management in het Nederlandse bedrijfsleven? En weten bedrijven hoe het er met hun eigen managementkwaliteit voor staat?
Samen met Harry Garretsen, Janka Stoker en RaboResearch heb ik de kwaliteit van managementpraktijken in het Nederlandse bedrijfsleven voor het eerst grootschalig en internationaal vergelijkbaar onderzocht. Het onderzoek geeft ons een goed inzicht in hoe het management in de Nederlandse industrie ervoor staat en wat de relatie is tussen managementkwaliteit en bedrijfsprestaties.
Wij vonden dat Nederland op het gebied van managementpraktijken in een vergelijking met andere landen op een zesde plaats uitkomt. Nederland scoort hierin beter dan, onder andere, Frankrijk en Groot-Brittannië, maar we doen het beduidend minder goed dan Canada, Zweden en ons buurland Duitsland.
Het is hierbij interessant om in te zoomen op de verschillende onderdelen van de managementpraktijken. Nederland doet het heel goed als het gaat om de wijze waarop bedrijven hun werkzaamheden/operaties inrichten, het zogenaamde operations management. Op deze dimensie voert Nederland de ranglijst zelfs aan. Echter, Nederland scoort een stuk minder goed als het gaat om de onderdelen monitoring, doelenmanagement en personeelsmanagement. Met een respectievelijk 9e (doelenmanagement) en 8e (personeelsmanagement) plaats is er een beduidend verschil tussen Nederland en de koplopers in de ranglijst als het gaat om deze managementpraktijken.
Al met al staan de Nederlandse managementpraktijken er dus redelijk goed voor, maar er is zeker ruimte voor verbetering en dan met name op het gebied van doelenmanagement en personeelsmanagement.
Voor verbetering is allereerst inzicht en bewustwording van het belang van managementpraktijken nodig. Hoe zit het met het inzicht van bedrijven op hun eigen managementkwaliteit? En wat is de relatie tussen de kwaliteit van het management en bedrijfsprestaties, zoals winst en omzet? Het antwoord op deze vragen inclusief een uitgebreide beschrijving van het onderzoek kunt u lezen in het recent verschenen artikel in Economisch Statistische Berichten. Personeel en Organisatie (Dieteren et al, 2018).
Drs. C.A. (Lotte) de Haan (c.a.de.haan rug.nl ) is promovendus in het research project “CEO leadership effectiveness: characteristics and leadership behavior of CEOs as determinants for management quality and organizational performance”
Referenties:
Bloom, N., Lemos, R., Sadun, R., Scur, D., & Van Reenen, J. (2014). JEEA-FBBVA Lecture 2013: The new empirical economics of management. Journal of the European Economic Association, 12(4), 835–876.
Dieteren, J., Groenewegen, J., Hardeman, S., Garretsen, H., De Haan, L., & J. Stoker, J. (2018). Managementkwaliteit in Nederland gemeten. Economisch Statistische Berichten. Personeel en Organisatie. https://www.rug.nl/inthelead/docs/managementkwaliteit_in_nederland_gemeten_esb_2018.pdf