Groundbreaking WorkOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Groundbreaking Work
@University of Groningen
Groundbreaking Work Nieuws

Bouw Bloemsingel 1 gestart - denk mee over de nieuwe naam!

18 september 2024

De bouw van het nieuwe University College Groningen (UCG) is van start gegaan! Er is begonnen met de sloop van delen van het oude gebouw aan de Bloemsingel 1 in Groningen. Dit creëert ruimte voor het nieuwe gebouw, dat naar verwachting eind 2026 klaar is.

decoratieve afbeelding

Dit indrukwekkende project, geleid door het Amsterdamse architectenbureau Elephant / Taller, geeft het voormalige Fysiologie Gebouw een nieuwe bestemming. Door de renovatie behouden we de iconische gevels en de groene tuinen, terwijl een prachtige, moderne uitbreiding aan de noordzijde wordt toegevoegd. Het nieuwe gedeelte, gekenmerkt door een open en licht houten ontwerp met uitgestrekte glazen gevels, brengt het historische en het moderne op harmonieuze wijze samen en verbindt het gebouw met het levendige nieuwe campusplein.

Het ontwerp is geïnspireerd op de originele visie van J.A.W. Vrijman, de voormalige Rijksbouwmeester, bekend van het iconische Academiegebouw van de RUG. Dit project eert het verleden en kijkt tegelijkertijd vol vertrouwen naar de toekomst.

Healthy Ageing Campus

Het nieuwe gebouw maakt deel uit van de Healthy Ageing Campus. Op deze campus werken de Rijksuniversiteit Groningen (RUG), het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en de Gemeente Groningen samen met landschapsarchitecten aan een dynamisch ontwikkelingsplan. In de komende jaren wordt dit gebied geleidelijk omgevormd tot een nieuw deel van het stadscentrum, met een herkenbare, uitnodigende en gastvrije entree.

Denk mee over de nieuwe naam

Nu het project van start is gegaan, zijn we op zoek naar een naam voor het nieuwe gebouw. We nodigen de hele RUG-gemeenschap uit om ideeën aan te dragen.

We zijn op zoek naar een naam die geïnspireerd is op een historisch figuur, bij voorkeur iemand die verbonden is aan de Rijksuniversiteit Groningen. Idealiter weerspiegelt de naam ook thema's die gerelateerd zijn aan Liberal Arts and Sciences of Healthy Ageing. Daarnaast is het belangrijk dat de naam uniek is binnen de Rijksuniversiteit Groningen.

Een selectiecommissie beoordeelt alle inzendingen. Een selectie van de voorgestelde namen wordt vervolgens voorgelegd aan het College van Bestuur, die de uiteindelijke beslissing over de naam neemt.

Heb jij een geschikte naam in gedachten? Vul dan onderstaand formulier in. Inzendingen kunnen worden gedaan tot 20 oktober 2024.

Laatst gewijzigd:18 september 2024 15:12