Groundbreaking WorkOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Groundbreaking Work Nieuws

Duurzame energie op de Healthy Ageing Campus

16 september 2024

Bij de RUG speelt duurzaamheid een centrale rol. We voelen ons verantwoordelijk voor toekomstige generaties en willen bijdragen aan een duurzame samenleving. We integreren daarom duurzaamheid in ons onderwijs, onderzoek en dagelijkse werkzaamheden.

We hebben grote ambities om onze CO2-uitstoot te verminderen en energie te besparen. We streven er onder andere naar om in 2035 helemaal geen CO2 meer uit te stoten.

decoratieve afbeelding
De duurzaamheidsdoelstellingen van de RUG

We willen bijvoorbeeld onze gebouwen efficiënt verwarmen en tegelijkertijd zelf energie opwekken. Dit doen we met een systeem voor warmte- en koudeopslag.

Warmte Koude Opslag op de Healthy Ageing Campus

Het UMCG en de RUG gaan vanaf eind 2024 bezig met het aanleggen van een Warmte Koude Opslag. Een Warmte Koude Opslag (WKO) is een manier om de warmte van de zomer en de kou van de winter te gebruiken om de gebouwen van zowel het UMCG als de RUG te verwarmen en te koelen. Dit gebeurt door middel van het koelen en verwarmen van grondwater. Door deze warme en koude bronnen,  in combinatie met een warmtepomp,  wordt het meest efficiënte verwarmingssysteem gecreëerd, zonder gebruik te maken van aardgas.

Met de aanleg van deze WKO zetten we een belangrijke stap om energieneutraal te worden. Zo verminderen we onze CO2-uitstoot en kiezen we voor een duurzamere manier van energiegebruik. Het nieuwe onderwijscentrum van de RUG, het Anda Kerkhoven Centre, wordt in 2025 als eerste gebouw aangesloten op de WKO. Hierna volgen ook andere gebouwen zoals tandheelkunde en onderwijsruimten.

Wat is Warmte Koude Opslag?

Een Warmte Koude Opslag (WKO) is een duurzame manier om gebouwen te verwarmen en te koelen door gebruik te maken van de natuurlijke warmte en koude in de bodem. Het systeem maakt gebruik van ondergrondse lagen om warmte en koude op te slaan en te hergebruiken.

Hoe werkt een Warmte Koude Opslag-systeem precies?

Een WKO-systeem bestaat meestal uit twee ondergrondse bronnen (putten): een warme bron en een koude bron. Deze bronnen zijn bovengronds met elkaar verbonden door een leidingstelsel en worden gebruikt om grondwater te onttrekken en weer terug te pompen. Daarnaast is er een warmtepomp, waardoor de warmte en de kou van het grondwater op de gewenste temperatuur naar het gebouw.gaat.

Werking in de zomer

In de zomermaanden wordt het gebouw gekoeld door koud water (grondwater) uit de koude bron omhoog te pompen. Dit koude water neemt de warmte uit het gebouw op, waardoor het gebouw afkoelt. Het opgewarmde water wordt vervolgens teruggepompt naar de warme bron in de bodem. De warmte uit het gebouw wordt dus opgeslagen in de warme bron, die later, in de winter, weer gebruikt kan worden.

Werking in de winter

In de wintermaanden werkt het systeem omgekeerd. Het opgewarmde water uit de warme bron wordt omhoog gepompt en gebruikt om het gebouw te verwarmen. Het afgekoelde water dat overblijft na het verwarmen van het gebouw, wordt teruggepompt naar de koude bron. Hier wordt de koude energie opgeslagen om later in de zomer te worden gebruikt.

Energieopslag en balans

Gedurende het jaar wisselen de bronnen van functie: de koude bron wordt in de winter opgeladen en in de zomer ontladen. Voor de warme bron gebeurt precies het tegenovergestelde: deze wordt in de zomer opgeladen en in de winter ontladen.

Het systeem is zo ontworpen dat er over het jaar een thermische balans wordt bereikt; de hoeveelheid warmte die in de zomer wordt opgeslagen, wordt in de winter teruggewonnen, en de hoeveelheid koude die in de winter opgeslagen wordt in de zomer teruggewonnen.

Meer informatie lees je op de site van UMCG bouwt

decoratieve afbeelding
Zo gaat WKO in z'n werking
Laatst gewijzigd:17 september 2024 14:11