Skip to ContentSkip to Navigation

Vier Aletta Jacobs-hoogleraren benoemd bij de Faculteit Gedrags- en Maatschappij Wetenschappen

27 november 2024

Op voordracht van het Faculteitsbestuur heeft het College van Bestuur van de RUG Rafaële Huntjens, Maaike Nauta, Goda Perlaviciute en Annette van der Putten benoemd tot hoogleraar aan de Faculteit Gedrags- en Maatschappij Wetenschappen. De benoemingen vinden plaats in het kader van het Aletta Jacobs stimuleringsfonds. Dit fonds heeft tot doel om gendergelijkheid op hoogleraar niveau aan de RUG te vergroten.

Rafaele Huntjes
Rafaele Huntjes

Traumagerelateerde stoornissen

Rafaële Huntjens is benoemd tot hoogleraar Experimentele Klinische Psychologie, in het bijzonder met betrekking tot traumagerelateerde en dissociatieve stoornissen. De leerstoel is ingesteld om psychologische processen die een rol spelen bij het ontstaan en de instandhouding van trauma-gerelateerde en dissociatieve stoornissen in kaart te brengen en op basis daarvan interventiemethoden te ontwikkelen en te evalueren.

Het onderzoek wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking met diverse GGZ-instellingen, waaronder GGZ Drenthe, GGZ Oost-Brabant, Altrecht, Arkin en ARQ nationaal psychotrauma centrum. 

Met haar onderzoek wil Huntjens bijdragen aan een beter begrip van de risicofactoren en in stand houdende factoren van met name traumagerelateerde- en dissociatieve stoornissen.

Huntjens: ‘Ook voor het klinische veld is wetenschap belangrijk! Met mijn onderzoek hoop ik bij te dragen aan effectieve en wetenschappelijk onderbouwde zorg.’
Maaike Nauta
Maaike Nauta

Psychische problemen bij kinderen en jongeren

Maaike Nauta is benoemd tot hoogleraar Klinische Psychologie, in het bijzonder met betrekking tot kinderen en jongeren. De leerstoel is ingesteld om bij te dragen aan een beter begrip van de factoren en mechanismen die bijdragen aan het ontstaan en de instandhouding van veel voorkomende psychische problemen bij kinderen en jongeren, waaronder overmatige angst en dwang. Het doel is om op basis daarvan behandelingen te optimaliseren, zowel qua vorm als qua inhoud, en deze te toetsen op effectiviteit.

Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met scholen en GGZ-instellingen, waaronder met name Accare (instelling voor jeugd-GGZ), waar Nauta tevens werkt als GZ-psycholoog.

Met haar onderzoek wil Nauta bijdragen aan goed onderbouwde en effectieve behandelingen voor met name kinderen en jongeren die overmatig veel last hebben van angst of dwang. Welke behandeling werkt voor wie? En hoe kunnen we interventies verbeteren? Hoe kunnen we zorgen dat het goed blijft gaan met jongeren en ze niet opnieuw vergelijkbare problemen ontwikkelen? 

Nauta: 'Als scientist-practitioner wil ik klinisch en fundamenteel onderzoek integreren en hiermee daadwerkelijk impact hebben op de zorg voor kinderen en jongeren die veel last hebben van angst of dwang.'
Goda Perlaviciute
Goda Perlaviciute

Publieke acceptatie van duurzame relaties

Goda Perlaviciute is benoemd tot hoogleraar publieke acceptatie van duurzame transities. Deze unieke leerstoel richt zich uitsluitend op het begrijpen van maatschappelijk draagvlak voor duurzame transities, waaronder klimaat en energie. Wat bepaalt acceptatie van duurzaamheidsbeleid? Waarom ontstaan er individuele en groepsverschillen in percepties en draagvlak voor beleid? Hoe krijg je mensen aan boord bij het implementeren van beleid?

Om de transitie naar een duurzame samenleving te maken zijn veranderingen noodzakelijk, denk aan de implementatie van duurzame technologieën, infrastructuren en beleid. Zulke veranderingen zijn niet mogelijk als er geen steun is vanuit de samenleving. De leerstoel ontwikkelt en toetst theorie om te verklaren welke factoren en hoe de publieke acceptatie van duurzame transities beïnvloeden. Speciale aandacht wordt besteed aan de wisselwerking tussen individuele factoren, zoals de waarden van mensen, en contextuele factoren, zoals de kenmerken van duurzame transities.

Perlaviciute: ‘Deze leerstoel is essentieel om te begrijpen wat mensen motiveert om zich in te zetten voor de meest noodzakelijke duurzame transities van onze tijd.'
Annette van der Putten
Annette van der Putten

Ernstige meervoudige beperkingen

Annette van der Putten is benoemd tot hoogleraar Orthopedagogiek in het bijzonder mensen met ernstige meervoudige beperkingen. De leerstoel is ingesteld om de kwaliteit van de opvoeding en de ondersteuning van mensen met een (zeer) ernstige verstandelijke en (zeer) ernstige motorische beperking te optimaliseren. 

De kennisontwikkeling richt zich, mede vanwege de persistente, ernstige en met elkaar verweven beperkingen en de afhankelijkheid van de beschreven doelgroep, op fundamentele kennis en op contextfactoren en is interdisciplinair. Er wordt structureel samengewerkt met de Hanzehogeschool Groningen en twee grote zorgorganisaties (‘s Heeren Loo en Koninklijke Visio) in een ‘’academische werkplaats" waarvan de kennisinfrastructuur gefinancierd wordt door ZonMw. Vanuit deze werkplaats wordt ook samengewerkt met andere partners waaronder ouderorganisaties en (inter) nationale expertise en kenniscentra. Inhoudelijk richt het onderzoek zich op de volle breedte van de ondersteuning en gaat over lichamelijke gezondheid, welbevinden en geestelijke gezondheid en participatie, maar ook over onderwerpen gerelateerd aan professionals die werken met beschreven doelgroep, en gezinnen en gezinsgerelateerde kwaliteit van bestaan. Het betrekken van ervaringsdeskundigheid én het vertalen van wetenschappelijke kennis naar producten voor de praktijk zijn bovendien speerpunten van de werkplaats.  

Van der Putten: ‘Vanuit deze sterke samenwerking tussen praktijk (professionals en verwanten) en wetenschap hopen we het leven van mensen die afhankelijk zijn van anderen én hun gezinnen te verbeteren.’ 
Laatst gewijzigd:27 november 2024 14:50
View this page in: English

Meer nieuws

  • 26 november 2024

    De angst om te eten

    Renate Neimeijer doet onderzoek naar eetstoornissen bij kinderen en jongeren. Haar lopende onderzoek richt zich op de vermijdende en restrictieve voedselinname stoornis ARFID.

  • 05 november 2024

    Hebben ouders invloed op de roze of grijze bril van hun kinderen?

    Hoe ontstaat een positieve blik eigenlijk? In hoeverre is opvoeding hierbij van belang? En welke rol speelt optimisme eigenlijk in het dagelijks leven van ouders en kinderen? Charlotte Vrijen probeert een antwoord te vinden op deze vragen. Ze doet...

  • 10 september 2024

    Steeds weer de verkeerde

    Julie Karsten onderzoekt hoe ervaringen met seksueel grensoverschrijdend gedrag de online partnerkeuze van jongeren beïnvloeden. Ze richt zich vooral op de vraag of mensen die eerder ‘dader’ of ‘slachtoffer’ zijn geweest elkaar opzoeken. Door deze...