Skip to ContentSkip to Navigation

Anke de Boer benoemd tot bijzonder hoogleraar gespecialiseerd en inclusief onderwijs

01 november 2024
Anke de Boer (foto: Vera Duiker)

Per 1 november 2024 is orthopedagoog Anke de Boer benoemd tot bijzonder hoogleraar gespecialiseerd en inclusief onderwijs aan de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen van de RUG. De leerstoel richt zich op het verbeteren van de onderwijs- en leeromgeving voor leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften en is ingebed bij RENN4, een organisatie voor gespecialiseerd onderwijs. 

Leerlingen in het gespecialiseerd onderwijs hebben vaak extra ondersteuning nodig op het gebied van leren en gedrag. Hoewel het streven is dat deze leerlingen ook binnen het reguliere onderwijs een plek kunnen krijgen, blijft dit in de praktijk een uitdaging. “Landelijke en cijfers van onze eigen organisatie laten zien dat dit nog onvoldoende lukt,” zegt De Boer. “Scholen hebben vaak niet de juiste handvatten om deze leerlingen goed te ondersteunen en het huidige systeem is er niet op ingericht.”

Meedoen

De Boer wil met haar onderzoek achterhalen wat er nodig is om inclusief onderwijs daadwerkelijk te realiseren. “Inclusief onderwijs vraagt om samenwerking. We moeten onderwijs- en leeromgevingen zo inrichten dat alle leerlingen, ongeacht hun ondersteuningsbehoeften, volwaardig kunnen meedoen,” benadrukt ze.

Evidence-informed werken

In haar nieuwe rol als bijzonder hoogleraar wil De Boer bijdragen aan evidence-informed werken, en komen met onderbouwingen voor het realiseren van inclusief onderwijs. “Voordat we interventies kunnen inzetten, moeten we beter begrijpen wat voor wie werkt. In het gespecialiseerd onderwijs gebeuren veel goede dingen, maar er is meer wetenschappelijke onderbouwing nodig voor deze praktijken," legt ze uit.

Niet alleen cijfers

In het onderzoek van De Boer gaat het niet alleen om goede leerprestaties, maar ook om sociale inclusie en het zelfbeeld van leerlingen. “Inclusief onderwijs betekent dat leerlingen zich niet alleen cognitief goed ontwikkelen, maar zich ook geaccepteerd en gewaardeerd voelen,” aldus De Boer. “Het gaat er uiteindelijk om dat zij een plek in de maatschappij en op de arbeidsmarkt weten te vinden.”

Meer informatie

Laatst gewijzigd:01 november 2024 10:08
View this page in: English

Meer nieuws

  • 26 november 2024

    De angst om te eten

    Renate Neimeijer doet onderzoek naar eetstoornissen bij kinderen en jongeren. Haar lopende onderzoek richt zich op de vermijdende en restrictieve voedselinname stoornis ARFID.

  • 05 november 2024

    Hebben ouders invloed op de roze of grijze bril van hun kinderen?

    Hoe ontstaat een positieve blik eigenlijk? In hoeverre is opvoeding hierbij van belang? En welke rol speelt optimisme eigenlijk in het dagelijks leven van ouders en kinderen? Charlotte Vrijen probeert een antwoord te vinden op deze vragen. Ze doet...

  • 10 september 2024

    Steeds weer de verkeerde

    Julie Karsten onderzoekt hoe ervaringen met seksueel grensoverschrijdend gedrag de online partnerkeuze van jongeren beïnvloeden. Ze richt zich vooral op de vraag of mensen die eerder ‘dader’ of ‘slachtoffer’ zijn geweest elkaar opzoeken. Door deze...