Nieuwe bezetting Wetenschapswinkel Onderwijs
Sinds september heeft de Wetenschapswinkel Onderwijs een nieuwe bezetting. Marij Veldman en Mariëtte Hingstman, beiden universitair docent bij de basiseenheid Onderwijswetenschappen, hebben het stokje overgenomen van Denise Leidelmeijer. Samen willen ze de wetenschap toegankelijker maken. In dit interview vertellen Veldman en Hingstman over hun missie, de verbinding met de praktijk en hun plannen voor de toekomst.
Wat doen wetenschapswinkels eigenlijk?
Marij: "Het doel van de wetenschapswinkels is om een brug te slaan tussen de wetenschap en maatschappij. Wetenschapswinkels doen onderzoek waar de praktijk ook echt iets aan heeft."
Mariëtte: "Bij de Wetenschapswinkel Onderwijs verzamelen we pedagogische en onderwijsgerelateerde vragen van mensen en organisaties uit de praktijk, zoals scholen, kinderopvangorganisaties en gemeenten. Deze vragen koppelen we vervolgens aan studenten die onderzoek doen om de vragen te beantwoorden."
Marij: “Naast dat er vragen worden ingestuurd, houden we zelf ook in de gaten wat er in de praktijk speelt en vertalen dat naar concrete onderzoeksprojecten.”
Wordt er veel gebruikgemaakt van jullie diensten?
Mariëtte: "Officieel zijn we begonnen sinds september, maar achter de schermen zijn we al sinds maart met de wetenschapswinkel bezig. In dit academische jaar lopen er al vier projecten, maar we staan altijd open voor meer vragen."
Marij: "Dat kunnen kleine of grote vragen zijn. Soms kunnen we een vraagsteller ook helpen door eerder onderzoek te delen, en hoeft er geen nieuw onderzoeksproject te worden opgestart."
Kun je een voorbeeld geven van een project waar jullie mee bezig zijn?
Marij: "Een mooi project is het onderzoek naar voortijdig schoolverlaters traject de Oude Manege. In een traject van 12 weken krijgen voortijdig schoolverlaters en hun ouders activiteiten aangeboden waarmee geprobeerd wordt de jongeren weer toekomstperspectief te geven. Denk aan activiteiten op het gebied van psycho-educatie, systemisch werk en toekomstige loopbaan. De ervaringen met het traject lijken positief, maar de initiatiefnemers willen de impact verder onderzoeken. Hier gaan studenten mee aan de slag."
Wie kunnen er bij jullie terecht?
Mariëtte: "Iedereen uit de praktijk met een pedagogisch of onderwijskundig vraagstuk. Of het nu gaat om grote of kleine vragen, we zeggen altijd: gewoon mailen!"
Marij: "Daarnaast kunnen onderzoekers van de faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen ook bij ons terecht als ze hun studenten willen laten meewerken aan een pedagogisch of onderwijskundig onderzoek. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een bachelor- of masterthesis, een stage of een opdracht binnen een vak."
Waarom besloten jullie om bij de Wetenschapswinkel Onderwijs aan de slag te gaan?
Mariëtte: "Het is ontzettend leuk om onderzoek te doen dat direct verbonden is met de praktijk. De vragen die wij krijgen, komen van mensen die écht een antwoord willen. Daarnaast vind ik het inspirerend voor mijn eigen onderzoek."
Marij: "Voor mij geldt eigenlijk hetzelfde. Het is relevant onderzoek en het helpt de universiteit toegankelijker te maken. We hopen hiermee te laten zien dat de universiteit geen ivoren toren is.”
Wat hopen jullie de komende tijd te bereiken?
Marij: "We hopen dat meer mensen ons weten te vinden, vooral vanuit de praktijk. Want we merken dat nog lang niet iedereen van ons bestaan op de hoogte is."
Mariëtte: "We zijn dan ook druk bezig met netwerken, koffie drinken met mensen binnen en buiten de universiteit en we doen mee aan evenementen zoals Zpannend Zernike. Zo proberen we steeds meer mensen te bereiken. We kijken uit naar de interessante vragen die binnen zullen komen bij onze wetenschapswinkel!"
Meer informatie
Laatst gewijzigd: | 19 september 2024 12:18 |
Meer nieuws
-
26 november 2024
De angst om te eten
Renate Neimeijer doet onderzoek naar eetstoornissen bij kinderen en jongeren. Haar lopende onderzoek richt zich op de vermijdende en restrictieve voedselinname stoornis ARFID.
-
05 november 2024
Hebben ouders invloed op de roze of grijze bril van hun kinderen?
Hoe ontstaat een positieve blik eigenlijk? In hoeverre is opvoeding hierbij van belang? En welke rol speelt optimisme eigenlijk in het dagelijks leven van ouders en kinderen? Charlotte Vrijen probeert een antwoord te vinden op deze vragen. Ze doet...
-
10 september 2024
Steeds weer de verkeerde
Julie Karsten onderzoekt hoe ervaringen met seksueel grensoverschrijdend gedrag de online partnerkeuze van jongeren beïnvloeden. Ze richt zich vooral op de vraag of mensen die eerder ‘dader’ of ‘slachtoffer’ zijn geweest elkaar opzoeken. Door deze...