Skip to ContentSkip to Navigation

De historische wortels van ons onderwijssysteem

12 juni 2024
Foto: Elmer Spaargaren

Hoe kunnen we de geschiedenis gebruiken om hedendaagse onderwijsvraagstukken beter te begrijpen? Deze vraag staat centraal in het onderzoek van onderwijswetenschapper Hilda Amsing. Op 13 september 2024 houdt ze haar oratie in het Academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen. 

Hilda Amsing verbindt binnen haar leerstoel ‘Geschiedenis van het Nederlandse onderwijs’ de onderwijsgeschiedenis aan actuele vraagstukken. “Na mijn studie onderwijswetenschappen kwam ik min of meer toevallig in het vakgebied van de historische pedagogiek terecht. Al snel kreeg ik in de gaten hoe waardevol kennis van de Nederlandse onderwijsgeschiedenis is voor een goed begrip van het hedendaagse onderwijs.”

Referentiekader

Volgens Amsing levert kennis van de Nederlandse onderwijsgeschiedenis een belangrijk referentiekader om hedendaagse onderwijskundige vraagstukken beter te begrijpen. “Wanneer je iets historisch beschouwt, krijg je beter inzicht in hoe beleid, praktijk en discussies geworteld zijn in de maatschappelijke context en hoe het heden verband houdt met het verleden. Zonder kennis van die geschiedenis is een goed begrip van het heden eigenlijk niet mogelijk.”

Middenscholen

In haar oratie getiteld “Middenschool strijdtoneel: Politieke besluitvorming rond geïntegreerd voortgezet onderwijs, 1973-1977” gaat Amsing in op het actuele vraagstuk van kansenongelijkheid in het onderwijs en bespreekt ze een oplossing die in het verleden is voorgesteld: de middenschool. Daarbij richt ze zich op het politieke besluitvormingsproces en vraagt ze zich af waarom het niets geworden is met de middenschool.

Aletta Jacobs stimuleringsfonds

Amsings leerstoel is mogelijk gemaakt door het Aletta Jacobs stimuleringsfonds. Dit fonds heeft tot doel om gendergelijkheid op hoogleraar niveau aan de RUG te vergroten.

Wanneer:

vr 13-09-2024 14:15 - 15:00

Waar:

Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Laatst gewijzigd:09 juli 2024 14:19
View this page in: English

Meer nieuws

  • 15 juli 2024

    12 miljoen euro voor onderzoek naar impact groene waterstof

    Een consortium dat onderzoek doet naar de sociaaleconomische impact van waterstof met onder andere onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen heeft 12 miljoen euro toegekend gekregen van wetenschapsfinancier NWO.

  • 11 juli 2024

    Toegewijde docent en mentor gedecoreerd

    Op donderdag 11 juli 2024 is José Heesink met pensioen gegaan. Tijdens haar afscheid ontving ze een Koninklijke Onderscheiding uit handen van burgemeester Koen Schuiling van de gemeente Groningen.

  • 27 juni 2024

    Oefenen met VR-kleuterklas wint Nederlandse Onderwijspremie 2024

    Het project ‘De Klas op Orde met Virtual Reality’ van de Rijksuniversiteit Groningen heeft de Nederlandse Onderwijspremie 2024 gewonnen. Het project, een samenwerking van onder andere Jolien Mouw, universitair docent Onderwijswetenschappen, en het...