Skip to ContentSkip to Navigation

Nieuw onderzoek werpt licht op publieke acceptatie van Connected Automated Vehicles (CAV's)

26 maart 2024
Foto: Pexels

Hoe bereid is het publiek om duurzamere technologie, zoals connected automated vehicles (CAV's), te accepteren nog voordat deze producten commercieel beschikbaar zijn? Een recente studie biedt belangrijke inzichten in de publieke aanvaardbaarheid van CAV's op de openbare weg.

De studie, getiteld "Acceptability of Connected Automated Vehicles: Attributes, Perceived Behavioural Control, and Perceived Adoption Norm", onderzoekt welke factoren van invloed zijn op de publieke aanvaardbaarheid van CAV's, die "volledig geautomatiseerde voertuigen zijn die zijn uitgerust om te communiceren en gegevens te delen met andere apparaten zowel binnen als buiten de voertuigen."

Automatisering is voor een groot deel al normaal geworden voor bestuurders van nieuwere automodellen, zoals parkeerhulp en adaptieve cruisecontrol om de bestuurder te helpen. Maar CAV's vertegenwoordigen een meer fundamentele verandering in de rijervaring en een lager controleniveau dan waar de meeste bestuurders zich comfortabel bij voelen.

Deze transporttechnologie is nog in ontwikkeling, wat betekent dat bijna 3.800 respondenten uit heel Europa die een online enquête voor het onderzoek invulden, geen antwoord konden geven over hun ervaring met of adoptiegraad van CAVs. Daarom richtte het onderzoek zich in plaats daarvan op de perceptie van de potentiële voor- en nadelen van de technologie, en hoe die van invloed zouden zijn op hun bereidheid om uiteindelijk CAV's op de openbare weg te accepteren.

Deze transporttechnologie is nog in ontwikkeling, wat betekent dat bijna 3.800 respondenten uit heel Europa vragen hebben beantwoord over hun perceptie van de mogelijke voor- en nadelen van de technologie en hoe die van invloed zouden zijn op hun bereidheid om uiteindelijk CAV's op de openbare weg te accepteren.

De auteurs van het onderzoek - Jorick Post, Ayça Berfu Ünal, Janet Veldstra, Dick de Waard en Linda Steg - erkennen de mogelijke voor- en nadelen van het gebruik van CAVs. Hoewel dergelijke voertuigen het potentieel hebben om "de verkeersveiligheid te vergroten en de uitstoot van broeikasgassen door het verkeer te verminderen" door te zorgen voor een efficiëntere verkeersstroom en minder files, kan hun volledig geautomatiseerde aard "zorgen oproepen over vertrouwen en controle, en hun connectieve mogelijkheden kunnen zorgen oproepen over privacy en veiligheid."

Meer duurzame producten met een lagere uitstoot die op de markt komen, hebben het potentieel om de schade veroorzaakt door klimaatverandering te minimaliseren. Deze producten kunnen echter alleen een zinvol effect hebben als ze op grote schaal worden geaccepteerd en overgenomen. Het onderzoek heeft implicaties voor het beleid en de productie met betrekking tot de toekomst van transport en suggereert dat het benadrukken van de positieve eigenschappen van CAV's - in het bijzonder hoe veilig en milieuvriendelijk CAV's zijn - de acceptatie ervan door het publiek kan vergroten.

Laatst gewijzigd:26 maart 2024 14:45
View this page in: English

Meer nieuws

  • 26 november 2024

    De angst om te eten

    Renate Neimeijer doet onderzoek naar eetstoornissen bij kinderen en jongeren. Haar lopende onderzoek richt zich op de vermijdende en restrictieve voedselinname stoornis ARFID.

  • 05 november 2024

    Hebben ouders invloed op de roze of grijze bril van hun kinderen?

    Hoe ontstaat een positieve blik eigenlijk? In hoeverre is opvoeding hierbij van belang? En welke rol speelt optimisme eigenlijk in het dagelijks leven van ouders en kinderen? Charlotte Vrijen probeert een antwoord te vinden op deze vragen. Ze doet...

  • 10 september 2024

    Steeds weer de verkeerde

    Julie Karsten onderzoekt hoe ervaringen met seksueel grensoverschrijdend gedrag de online partnerkeuze van jongeren beïnvloeden. Ze richt zich vooral op de vraag of mensen die eerder ‘dader’ of ‘slachtoffer’ zijn geweest elkaar opzoeken. Door deze...