Promotie: J. Metselaar. Vraaggerichte en gezinsgerichte jeugdzorg: processen en uitkomsten : evaluatie van het programma Gezin Centraal
Promotie: mw. J. Metselaar, 14.30 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Proefschrift: Vraaggerichte en gezinsgerichte jeugdzorg: processen en uitkomsten. Evaluatie van het programma Gezin Centraal
Promotor(s): prof.dr. E.J. Knorth, prof.dr. T.A. van Yperen
Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Evaluatie van een vraag- en gezinsgericht jeugdzorgprogramma
Gezin Centraal is een experimenteel jeugdzorgprogramma dat zich richt op kinderen tussen de zes en veertien jaar met ernstige psychosociale problemen en hun gezinnen. Het programma bestaat uit intensieve gezinsbegeleiding, daghulp en residentiële hulp. Vraaggericht en gezinsgericht werken bepalen de methodiek. Janneke Metselaar deed een praktijkgestuurd effectonderzoek, waarbij de algemene vraagstelling was: hoe verloopt de hulpverlening bij het programma Gezin Centraal en welke resultaten worden gehaald in vergelijking met gebruikelijke hulpverlening? Gezin Centraal verleent hulp aan een doelgroep die bij aanvang vergelijkbaar is met de doelgroep van gebruikelijke hulpverlening. Er lijkt bij een deel van de doelgroep onvoldoende inzicht te bestaan in de probleemsituatie en de noodzaak van behandeling.
Gezin Centraal onderscheidt zich in het vraaggericht werken en gezinsgericht werken minder van gebruikelijke hulpverlening dan verwacht. Het blijkt dat cliënten van Gezin Centraal na afloop minder problemen ervaren in het functioneren van het kind. Intern vergeleken is er sprake van minder opvoedingsstress. Meer zicht is verkregen op het proces van het programma. Het onderzoek van Metselaar zet aan tot het expliciteren van normen voor (proces)uitkomsten en het selecteren van de doelgroep.
Janneke Metselaar (Gouda, 1974) studeerde pedagogische wetenschappen aan de Universiteit Leiden en deed haar promotieonderzoek bij de afdeling Orthopedagogiek van de Rijksuniversiteit Groningen. Het werd medegefinancierd door Cardea Jeugdzorg.
Laatst gewijzigd: | 20 juni 2024 07:36 |
Meer nieuws
-
27 juni 2024
Oefenen met VR-kleuterklas wint Nederlandse Onderwijspremie 2024
Het project ‘De Klas op Orde met Virtual Reality’ van de Rijksuniversiteit Groningen heeft de Nederlandse Onderwijspremie 2024 gewonnen. Het project, een samenwerking van onder andere Jolien Mouw, universitair docent Onderwijswetenschappen, en het...
-
17 juni 2024
De Young Academy Groningen verwelkomt zeven nieuwe leden
Na de zomer verwelkomt de Young Academy Groningen opnieuw zeven nieuwe leden. Hun onderzoek bestrijkt een breed scala van onderwerpen, variërend van spraaktechnologie tot de filosofie van ethiek en politiek en de polymeerchemie.
-
11 juni 2024
Van de basisschool naar het voortgezet onderwijs: een nieuw begin
Sofie Lorijn onderzoekt de relaties tussen leeftijdgenoten bij de overstap van de basisschool naar de middelbare school. Ze vertelt ons wat haar bevindingen zijn.