Promotie: Sytske van der Velde, Imitation of emotion. How meaning affects the link between imitation and liking - Imiteren van gedrag niet altijd succesvol
Promotie: S.W. van der Velde, 13.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Proefschrift: Imitation of emotion. How meaning affects the link between imitation and liking
Promotor(s): prof.dr. D.A. Stapel, prof.dr. E.H. Gordijn, prof.dr. S. Otten
Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Imiteren van gedrag niet altijd succesvol
In sociale vaardigheidstrainingen wordt mensen vaak aangeleerd om het gedrag van je gesprekspartner te imiteren. Dit zou er voor zorgen dat de interactie tussen jou en de ander beter verloopt. Sytske van der Velde laat in haar proefschrift echter zien dat imitatie er niet altijd toe leidt dat mensen elkaar aardiger gaan vinden. Andersom blijkt ook dat mensen die elkaar aardig vinden elkaar niet altijd imiteren.
Of je door te imiteren een ander aardiger gaat vinden (en andersom) lijkt vooral af te hangen van de betekenis van het gedrag van de ander. Als dit gedrag vriendelijk of neutraal is verbetert imitatie de interactie, maar bij onvriendelijk gedrag zal imitatie de interactie eerder verslechteren.
Van der Velde kon niet bewijzen dat de ander jou minder aardig vindt wanneer je zijn onvriendelijke gedrag imiteert. Wel toont zij aan dat wanneer jij zijn onvriendelijke gedrag imiteert, jij de ander hierna minder aardig vindt.
Van der Velde concludeert dat het veel effectiever is om je volledig te richten op wat het gedrag van de ander je vertelt en hoe je daar op een betekenisvolle en empathische manier op kunt reageren. Soms is imiteren een goede reactie, maar soms is het beter om een andere aanpak te kiezen.
Sytske van der Velde (Hoorn, 1979) studeerde psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen en deed haar promotieonderzoek bij de de afdeling Sociale en Organisatiepsychologie. Het werd gefinancierd door het NWO. Momenteel is zij docent bij de psychologieopleiding.
Laatst gewijzigd: | 20 juni 2024 07:36 |
Meer nieuws
-
27 juni 2024
Oefenen met VR-kleuterklas wint Nederlandse Onderwijspremie 2024
Het project ‘De Klas op Orde met Virtual Reality’ van de Rijksuniversiteit Groningen heeft de Nederlandse Onderwijspremie 2024 gewonnen. Het project, een samenwerking van onder andere Jolien Mouw, universitair docent Onderwijswetenschappen, en het...
-
17 juni 2024
De Young Academy Groningen verwelkomt zeven nieuwe leden
Na de zomer verwelkomt de Young Academy Groningen opnieuw zeven nieuwe leden. Hun onderzoek bestrijkt een breed scala van onderwerpen, variërend van spraaktechnologie tot de filosofie van ethiek en politiek en de polymeerchemie.
-
11 juni 2024
Van de basisschool naar het voortgezet onderwijs: een nieuw begin
Sofie Lorijn onderzoekt de relaties tussen leeftijdgenoten bij de overstap van de basisschool naar de middelbare school. Ze vertelt ons wat haar bevindingen zijn.