Oratie: prof.dr. R.R. Meijer, Psychometrie en de psychologische praktijk van alledag
Oratie: prof.dr. R.R. Meijer, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Titel: Psychometrie en de psychologische praktijk van alledag
Leeropdracht: Psychometrische en statistische technieken
Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Psychologisch testen speelt een belangrijke rol in veel toegepast psychologisch onderzoek, zoals bij de selectie van personeel voor bedrijven, het stellen van klinische diagnoses bij therapeutische behandelingen of onderzoek naar schoolkeuzes. In deze oratie wordt geïllustreerd dat, ondanks soms kritische geluiden in de maatschappij, het gebruik van psychologische tests zeer nuttig is. Uit onderzoek blijkt dat er vaak een hogere samenhang is tussen de scores op een psychologische test en toekomstig werkgedrag dan tussen een medische behandeling en de kans op herstel van een ziekte. Verder wordt ingegaan op verschillende nieuwe manieren waarop psychologische tests worden afgenomen. Zo maken de opkomst van de computer en het internet het mogelijk om bijvoorbeeld tests thuis bij kandidaten af te nemen. Deze vorm van toetsing wordt populair omdat het bedrijven veel geld bespaart. Het aanbieden van psychologische tests op deze manier is omstreden omdat er gemakkelijk fraude kan worden gepleegd. Ingegaan wordt onder welke omstandigheden dit verantwoord kan plaatsvinden en hoe nieuwe methoden hierbij van dienst kunnen zijn. Ook wordt ingegaan op het gebruik van nieuwe methoden om een betere onderbouwing te geven van classificatiesystemen ten behoeve psychische stoornissen. Veel vragenlijsten blijken geen goede instrumenten te zijn om personen in te delen in de mate waarin zij een stoornis hebben. Alternatieve benaderingen worden besproken.
Laatst gewijzigd: | 20 juni 2024 07:35 |
Meer nieuws
-
27 juni 2024
Oefenen met VR-kleuterklas wint Nederlandse Onderwijspremie 2024
Het project ‘De Klas op Orde met Virtual Reality’ van de Rijksuniversiteit Groningen heeft de Nederlandse Onderwijspremie 2024 gewonnen. Het project, een samenwerking van onder andere Jolien Mouw, universitair docent Onderwijswetenschappen, en het...
-
17 juni 2024
De Young Academy Groningen verwelkomt zeven nieuwe leden
Na de zomer verwelkomt de Young Academy Groningen opnieuw zeven nieuwe leden. Hun onderzoek bestrijkt een breed scala van onderwerpen, variërend van spraaktechnologie tot de filosofie van ethiek en politiek en de polymeerchemie.
-
11 juni 2024
Van de basisschool naar het voortgezet onderwijs: een nieuw begin
Sofie Lorijn onderzoekt de relaties tussen leeftijdgenoten bij de overstap van de basisschool naar de middelbare school. Ze vertelt ons wat haar bevindingen zijn.