Groningen Digital Business Centre
Groningen Digital Business Centre Blog
Header image Blog GDBC

Blog GDBC

Samenwerking met Marinminds van start: “Win-win voor bedrijven en studenten”

Datum:20 april 2020
Bedrijfsbezoek aan Marinminds

Vanuit het Groningen Digital Business Centre (GDBC) brengen we talentvolle studenten in contact met digitale ondernemingen. Zo creëren we stageplekken, ontwikkelen we zogeheten learning communities en zetten we student consultancy opdrachten op. Dit laatste houdt in dat bedrijven student consultants kunnen inhuren om aan de slag te gaan met een digitaal vraagstuk. Zo heeft Marinminds een groep studenten ingeschakeld om te onderzoeken hoe de marketingactiviteiten van diverse watersportbedrijven gecombineerd kunnen worden. Op dit moment zijn de studenten druk bezig met het uitwerken van deze overkoepelde marketingstrategie.

Marinminds
Ook in de maritieme sector doen nieuwe trends als digitalisering, autonoom varen en connectiviteit hun intrede. Marinminds helpt maritieme bedrijven effectief innoveren met behulp van het ontwikkelingen van nieuwe technologieën en bedrijfsmodellen. Koenraad de Haas, eigenaar van Marinminds, had een marketingvraagstuk liggen waarbij hij de hulp van de studenten goed kon gebruiken. “De watersportbedrijven opereren momenteel veelal onafhankelijk van elkaar, ondertussen hebben ze wel een gedeelde klantenkring en doelgroep. Offline werken deze bedrijven al samen, maar online nog niet. Ik hoop dat de studenten met hun kennis hier een praktische invulling aan kunnen geven”, aldus de Haas. “Zodoende kunnen we op een laagdrempelige en kostenefficiënte manier de betrokken partijen kennis laten maken met de mogelijkheden.” Aan de studenten dus de taak om uit te zoeken wat deze mogelijkheden zijn en hoe dit in een later stadium geïmplementeerd kan worden.

Van marktanalyse tot marketingstrategie
Het studententeam bestaat uit Juliet Knipmeijer (MSc Marketing Intelligence), Anne de Clercq Zubli (BSc Economics), Daan Schoonderbeek (BSc Bedrijfskunde/Rechten) en Jesse Heerink (BSc Business Economics). De studenten hebben met behulp van de opgedane kennis tijdens hun studie een uitgebreid plan opgezet om antwoord te kunnen geven op het vraagstuk. Ze zitten nu in de beginfase van het onderzoek en projectleider Knipmeijer licht toe: “Allereerst voeren we een marktanalyse uit en onderzoeken we de behoeftes van de deelnemende partijen, dit doen we door middel van interviews. Vervolgens vertalen we deze informatie door naar een overkoepeld businessmodel tussen de betrokken bedrijven. Daarbij houden we ons ook bezig met de customer journey en hoe de database ingericht kan worden.” Voor de studenten is het project de uitgelezen kans om praktijkervaring op te doen en kennis te maken met werken binnen de consultancy.

Brede case met diverse studenten
De zogeheten marketing consultancy group is in het leven geroepen door marketing studievereniging MARUG. Vorig jaar merkten zij op dat studenten vaak een stukje praktijkervaring missen binnen hun studie en zodoende wordt er nu twee keer per jaar een commissie opgezet die aan de slag gaat met een case van een marketing consultancy bedrijf. “Wij werken nauw samen met het GDBC en waren nog opzoek naar een tof project,  Bas Baalmans (projectleider GDBC) bracht ons in contact met Marinminds”, aldus MARUG-bestuurslid Jasper Boomgaarden. Het betreft een vrij ingewikkelde opdracht, maar Boomgaarden verwacht dat de studenten hiermee goed uit de voeten komen: “De diverse studieachtergronden van de studenten komen denk ik goed van pas bij deze brede case, daar hebben we tijdens de selectieprocedure specifiek op gelet.” Daar sluit opdrachtgever de Haas zich bij aan: “MARUG heeft een gemengde groep geselecteerd die goed aansluit bij de verschillende aspecten van onze opdracht.”

Win voor bedrijven en win voor studenten
Marinminds legde hun vraagstuk neer bij de Werkplaats Online Ondernemen (WOO). De WOO helpt MKB-bedrijven met online ondernemen door hun vraag te koppelen aan opdrachten voor studenten. In de WOO werken Noorderpoort, Hanzehogeschool Groningen en Rijksuniversiteit Groningen nauw samen, zodoende werd dit digitale vraagstuk toegewezen aan het GDBC. WOO-projectleider Annette Dupree legt uit: “Aan de opdracht van Marinminds zitten verschillende kanten. Zowel een strategische vraag – businessmodel – als een praktische vraag naar de inrichting van online kanalen. Dat maakt het een vraagstuk waar door studenten vanuit verschillende opleidingen kan worden gewerkt.” Volgens Dupree is de samenwerking tussen MKB-ondernemers en studenten een win-win situatie: “Bedrijven zijn over het algemeen erg blij met de hulp en goede ideeën, en voor de studenten is het ontzettend leuk om voor een echt bedrijf te werken.”

Toekomstplannen
De studenten werken er momenteel hard aan om het project voor de zomer af te hebben en hun ideeën te pitchen voor Marinminds. Met de bevindingen van dit project gaan studenten van Noorderpoort en Hanzehogeschool verder aan de slag. “Zij zullen kijken hoe inzichten concreet tot uiting kunnen komen in bijvoorbeeld websites en online campagnes”, aldus Dupree. Boomgaarden van MARUG sluit af: “Mocht het goed bevallen dan willen we zeker vaker een dergelijke samenwerking met het GDBC en de WOO doen.”