Enerverende masterclass Digitale Transformatie voor Bestuurders
Datum: | 13 oktober 2020 |
Auteur: | dr. Thijs Broekhuizen |
De Masterclass Digitale Transformatie voor bestuurders heeft op 8 oktober plaatsgevonden in Beetsterzwaag, op landgoed Lauswolt. Deze Masterclass - ontwikkeld door UGBS en het GDBC - helpt bestuurders om digitale transformatie in hun organisatie aan te jagen en te stimuleren.
Op deze enerverende dag sparden GDBC onderzoekers en praktijkmensen met de deelnemers (bestuurders van diverse organisaties) over hun uitdagingen: hoe te digitaliseren binnen beperkende wetgeving en eisen aan veiligheid, hoe het verdienmodel mee te laten bewegen (in sync) met digitale veranderingen, hoe organisatiesupport (top en de rest van een organisatie) te verkrijgen, en hoe klantgerichte digitale transformatie met impact te realiseren.
Jenny van Doorn ging in op de mogelijkheid om robots in te zetten om zo de klantbeleving te verbeteren. Het blijkt dat het gaat om de synthese tussen mens en machine (AI & robots), en dat robots sommige werkzaamheden (repetitieve taken) kunnen overnemen, zodat de medewerkers andere, belangrijkere taken (nog) beter kunnen uitvoeren. Wel gaf ze het gevaar aan van de uncanny valley: het punt waar robots te veel op mensen gaan lijken en ‘creepy’ worden. De corona pandemie versnelt het gebruik van robots omdat veel bedrijven nu robots kunnen inzetten als veilige aanvulling op bestaande diensten, en als vervanging van bestaande live agents.
Erik Rutkens behandelde het aspect van veiligheid, en de gevaren van online criminaliteit. Hij toonde de ontwikkeling van deze criminaliteit door de jaren heen en benoemde een aantal recentelijke cases waarbij hackers de gevoeligheden van systemen van organisaties bloot hebben gelegd. De kwetsbaarheden in software zijn de achilleshiel van digitale veiligheid (denk aan het hacken van de Furby). Hij gaf aan dat ‘hacking’ een mooi middel is om de bedrijfscontinuïteit beter te waarborgen, en om de risico’s in te perken m.b.t. het lekken en/of diefstal van gevoelige informatie.
Benjamin Derksen prikkelde de deelnemers om te verjongen en het gewoon maar 'te doen' - in kleine stapjes en via een spin-off met volop ruimte om te experimenteren (“beta version”) met enthousiaste mensen. Hij gaf antwoord op de vraag hoe je goede mensen kunt behouden: door uitdagingen te bieden (ontwikkeling van skills), waardering te geven (erkenning > geld), en het creëren van impact (gevoel geven dat ze een impact hebben en met wezenlijke dingen bezig zijn: “geen blauwe muur paarse verven”, oftwel echt veranderen en betekenisvol zijn in plaats van alleen maar goede ideeën hebben en ze vervolgens niet kunnen implementeren). Hij gaf de tip om de kennis te waarborgen met behulp van handige tools (https://www.elphas.ai/) zodat iedereen weet wat er gedaan is, welke skills een medewerker nodig heeft, en hoe je met leskaarten de kennis kunt borgen in het geval je key personeel vertrekt. Ook riep hij op om te denken zoals Adyen, Amazon en Facebook. En elke flinke (Corona/SARS)crisis is een uitgelezen kans om digitale transformatie te versnellen.
Jana Oehmichen en Alexander Schult namen een helikopterview om te zien waar de gevaren en kansen liggen binnen het ecosysteem, zodat je als bedrijf gedwongen wordt om na te denken waar in de keten je als bedrijf waarde toe wilt voegen. Het partneren met andere partijen wordt door de digitale revolutie belangrijker, maar wees je bewust van het samenwerken en het verliezen van het contact met de klant (Booking.com). Alex liet aan de hand van 2 cases (112 ondersteuning d.m.v. spraakherkenning, voorspellen risico’s voor wagenparken) zien hoe een bedrijf met expertise op het gebied van data analytics met hoogwaardige technologische kennis en doorzettingsvermogen grotere (logge) bedrijven kan helpen met de transitie. Een belangrijke designkeuze voor het wegnemen van interne weerstand is om niet puur te sturen op kostenbesparingen, maar de medewerkers (gebruikers van de technologie) mee te nemen en hen de controle te geven. Een andere succesfactor is het inzetten van incentives die beide partijen helpen (bijv. alignment door revenue sharing), maar wel de digitale transformatie versnellen.
Lex List van TKP Pensioen tenslotte vertelde op een open manier over de transitie en de uitdagingen die komen kijken bij de implementatie van de transitie naar een digitale organisatie (“onderschat de omvang niet!”). Hij benadrukte dat digitale transformatie een cultuur-gedreven verandering is waar veel aandacht, onderhoud, doorzettingsvermogen en bereidheid om te falen (én daarvan te leren) voor nodig is. Hij liet zien hoe je de processen, houding en het gedrag van de organisatie kan laten veranderen aan de hand van 6 deelgebieden (governance, klant, organisatie, continue verbetering, digitaal platform en innovatie). Op de vraag: “hoe ga je om met afdelingen (bijv. risk management) of medewerkers die de transformatie niet omarmen,” adviseerde hij om toch vooral de dialoog aan te gaan en het “waarom” (telkens weer) uit te leggen om zo de aanwezige misconcepties weg te nemen. Ook gaf hij de belangrijke tip om alert te zijn op de kernwaarden (wat behelsen ze wel en wat niet) en om die te beschermen om zo ook “het laatste beetje analoge stroom en complexiteit weg te nemen”. Hier moet de klant “voorspelbaar” meegenomen worden: de klant moet weten waar ze beiden naar toe bewegen (een goede digitale oplossing) en dat dit ook enige wendbaarheid van de klant vereist om dat gezamenlijke doel te behalen.
Meer weten over een nieuwe Masterclass Digitale Transformatie? Ga dan naar (link: https://www.rug.nl/business-school/executive-programmas/digitale-transformatie/)
Over de auteur
Expertise: Innovation Adoption, Value Appropriation, Digital Business Models, E-Commerce, Digital Transformation, Digital Innovations, Motion Picture Industry, Videogame Industry, Music Industry
Link: /staff/t.l.j.broekhuizen/