Expliciet benoemen van elkaars identiteit versterkt het vertrouwen in een alliantie - Blog door Floor Rink
Het wordt als dé manier voor organisaties gezien om de marktpositie te vergroten, om kennis te vergaren en om innovatiever te worden: een alliantie aangaan met een samenwerkingspartner. Allianties kunnen veel voordelen opleveren, maar toch hebben organisaties niet altijd baat bij een alliantie. De praktijk wijst uit dat, net als bij een fusie of overname, de opbrengsten regelmatig tegenvallen. Er is al veel over geschreven, maar toch zijn er praktijkvragen die nog niet helder beantwoord zijn, zoals: is het beter om één gemeenschappelijke identiteit te benadrukken, of moet ieder zijn eigen identiteit houden?
Onderzoeker Floor Rink blogt over haar onderzoek naar het belang van een samenwerkingsclausule in het alliantiecontract. Dat onderzoek toont aan dat het loont om een paragraaf op te nemen waarin de overeenkomstige of de onderscheidende organisatie-identiteiten expliciet worden benoemd. Zo kan een vertrouwensbreuk voorkomen worden.
Meer informatie
- Lees de volledige blog van Floor Rink
- Contact: Floor Rink
________________________________________________
> Meer nieuws van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde
> FEB-experts in de media
![URL FEB](/feb/img/url_feb.png)
![AACSB EQUIS logos](/feb/img/equis-aacsb-witte-achtergrond-2.png)
Laatst gewijzigd: | 29 februari 2024 10:02 |
Meer nieuws
-
17 juli 2024
Veni-beurzen voor tien Groningse onderzoekers
Aan tien onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en het UMCG is een Veni-beurs van maximaal 320.000 euror toegekend. De Veni-beurzen worden jaarlijks toegekend door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk onderzoek (NWO) en zijn...
-
08 juli 2024
Nieuwe samenwerking UGBS en Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen: opleidingen voor professionals
Het samenbrengen van kennis en ervaring van beide partners levert nieuwe opleidingsmogelijkheden voor werkenden in uiteenlopende organisaties.
-
02 juli 2024
Roeping of noodzakelijk kwaad?
Het is belangrijk om te weten hoe werknemers hun baan zien, ontdekte Milena Nikolova. De hoogleraar Economics of Well-being onderscheidt drie verschillende arbeidsmotivaties.