Skip to ContentSkip to Navigation
Onderwijs Rechtsbescherming Indienen klacht, bezwaar en beroep

Klacht

  • Wat is een klacht?

    Een klacht is volgens het woordenboek een uiting van ontevredenheid. Je kunt een klacht indienen als je bijvoorbeeld niet tevreden bent over het gedrag van een medewerker of over de kwaliteit van het onderwijs of een onderwijsvoorziening. Je kunt een klacht indienen die over een individuele kwestie gaat die jou raakt.  Je bent bijvoorbeeld onheus bejegend door een medewerker van de universiteit of een docent heeft niet tijdig jouw scriptie beoordeeld.
     
    Wanneer je weet dat veel studenten dezelfde klacht hebben of wanneer jouw klacht een algemene kwestie betreft die meer studenten raakt dan jou alleen, bijvoorbeeld een klacht over het niveau van jouw opleiding of de nakijktermijnen, dan is het effectiever om je gezamenlijk te richten tot de faculteits- of universiteitsraad. Als tegen een beslissing bezwaar of beroep openstaat, kun je geen klacht indienen.
  • Wat kan ik doen als ik een klacht heb?

    Wanneer je een klacht hebt, zijn er een aantal mogelijkheden om daar wat aan te doen.

    Informeel
    Het verdient de voorkeur de informele weg te bewandelen: praten met degene die het probleem veroorzaakt en samen tot een bevredigende oplossing komen. Je wilt natuurlijk zo snel mogelijk een oplossing voor je probleem en de officiële weg van formele procedures en bezwaarschriften duurt vaak meerdere weken.

    Raadpleeg de website van jouw faculteit voor de te volgen procedure:
    Als de verhoudingen of de sfeer er niet naar zijn om dat zelf te doen of staat jouw faculteit er niet tussen, laat je dan adviseren door je studieadviseur of een studentendecaan van het SSC.

    Formeel
    Je kunt ook de formele procedure in werking stellen door officieel een klacht in te dienen. Een klacht kun je online bij het Centraal Loket Rechtsbescherming Studenten indienen of schriftelijk richten aan:

    Rijksuniversiteit Groningen
    Centraal Loket Rechtsbescherming Studenten (CLRS)
    Postbus 72
    9700 AB Groningen

    Een klacht wordt ter behandeling doorgestuurd naar het juiste orgaan of de juiste functionaris. Je krijgt per ommegaande van het Centraal Loket Rechtsbescherming Studenten (CLRS) bericht naar wie of welk orgaan je klacht is doorgezonden.

    Afhankelijk van de klachtenregeling die van toepassing is, ontvang je bericht binnen 4 tot 10 weken.
  • Kan ik anoniem een klacht indienen?

    Het is niet mogelijk om een klacht anoniem in te dienen, want om een klacht correct af te handelen is hoor en wederhoor noodzakelijk.
  • Moet een klacht binnen een bepaalde periode worden ingediend?

    Een klacht moet je binnen een redelijke termijn indienen, uiterlijk binnen een jaar nadien.
  • Klacht over seksuele intimidatie, agressie, geweld en discriminatie

    De informatie over het indienen van een klacht over seksuele intimidatie, agressie, geweld en discriminatie vind je op de pagina Indienen SIAGD-klacht.
View this page in: English