Over ons Campus Fryslân

Promotie Selen Eren: Grutto-onderzoekers zélf bestudeerd in tijden van digitalisering

Wanneer:do 14-03-2024 13:30 - 15:30
Waar:De Beurs, Wirdumerdijk 34, Leeuwarden (ook online)

Het programma:

lekenpraatje
ceremonie
Selen Eren

Biologen verzamelen data over biodiversiteit, en daarin wordt digitale data in het bijzonder steeds belangrijker. Veel onderzoekers vragen zich echter af of nieuwe methoden voor het verzamelen en analyseren van data echt bijdragen aan het tegengaan van verlies aan biodiversiteit. Hoe heeft onze focus op data onze kennis over biodiversiteit veranderd, en hoe kunnen we het inzetten om ecologisch onderzoek te verbeteren?

De Nationale Vogel onderzoeken
Promovenda Selen Eren van de afdeling Knowledge Infrastructures bij Campus Fryslân onderzocht het werk van ecologen die zich bezighouden met de snelle verdwijning van de grutto, de Nationale Vogel van Nederland, en zijn traditionele Friese weide-leefomgeving. Haar onderzoek combineert etnografisch veldwerk met een historische analyse van de dynamiek en spanningen die optreden bij het plannen, uitvoeren, en delen van onderzoek onder deze ecologen. Erens doel hiermee is om te begrijpen hoe deze spanningen onze kennis over biodiversiteit en het verlies daarvan beïnvloeden.

Naar een leefbare toekomst
Erens onderzoek moedigt ecologen aan om uit hun afstandelijk observerende positie te stappen. Ze legt uit: “Mijn onderzoek roept ecologen op om actief bij te dragen aan een leefbare toekomst voor dieren en mensen, niet alleen door verliezen aan biodiversiteit beter in kaart te brengen, maar ook door hun onderzoeksmethoden in te zetten voor betere resultaten voor de vogels - en de hele samenleving.” In plaats van spanningen in het onderzoeksveld te verwerpen of belachelijk te maken, zet Eren de mogelijkheden uit voor het benutten van deze spanningen voor publieke belangen.

Kom meer te weten tijdens Erens promotieceremonie in Leeuwarden op 14 maart!

Proefschrift: https://hdl.handle.net/(...)8f-a0ee-c3d4b8b0b396

Over Selen Eren
Selen Eren behaalde een dubbele bachelor in politicologie en sociologie aan Galatasaray University (Turkije) en een master in wetenschapsfilosofie en technologie aan de Universiteit Twente. Na het afronden van haar promotieonderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen in 2023 is ze gestart met een postdoctorale functie rondom microbiële bio-economie transities aan de Universiteit Oulu (Finland).

Lees het interview met Selen door de Rudolf Agricola School for Sustainable Development.