Over ons Campus Fryslân

Promotie Anno Bunnik: Het gebruik van Big Data door politie en justitie in het Verenigd Koninkrijk

Wanneer:vr 15-03-2024 10:30 - 12:00
Waar:De Beurs, Wirdumerdijk 34, Leeuwarden (ook online)

Het programma:

lekenpraatje
ceremonie
Anno Bunnik book cover

Het effect van Big Data op rechtshandhaving in het VK tussen 2013 en 2020 was gefragmenteerd. Dat blijkt uit het onderzoek van Anno Bunnik. Terwijl het innovatieprocessen versnelde, bracht het ook ethische bezwaren en institutionele belemmeringen met zich mee. De aanpassing aan Big Data was niet zo succesvol als gehoopt, en de effectiviteit ervan in het verminderen van criminaliteit blijft onduidelijk.

De exponentiële groei van data heeft zowel uitdagingen als kansen gecreëerd voor overheidsinstanties die zich bezighouden met veiligheid en wetshandhaving. De opkomst van cybercriminaliteit, het dark web en het gebruik van internet voor terroristische doeleinden vormen grote uitdagingen. Tegelijkertijd biedt de datarevolutie nieuwe mogelijkheden voor intelligence en misdaadpreventie, zoals ‘Predictive Policing’. Ondanks de belofte van Big Data hebben ethische en institutionele factoren de innovatie binnen wetshandhavingsinstanties belemmerd.

De casestudy van Bunnik verklaart waarom innovatie werd voortgestuwd door de opkomst van data, maar waarschijnlijk niet in de mate die de belofte van Big Data waarmaakte, zoals uiteengezet door verschillende wetenschappers, met name Mayer-Schönberger & Cukier (2013). Dit kan worden verklaard doordat ethiek en institutionalisme een rem zetten op innovatie. Bovendien blijft het onduidelijk of criminaliteit daadwerkelijk kan worden voorspeld en voorkomen met de huidige Predictive Policing programma’s. Meer onderzoek is nodig om te bepalen hoe Big Data kan worden ingezet ter verbetering van de veiligheid, rekening houdend met ethische, sociale en juridische implicaties. Internationale samenwerking en aandacht voor mensgerichte benaderingen zijn essentieel in het streven naar effectieve veiligheidsinnovaties.

Proefschrift: https://hdl.handle.net/(...)23-aa2b-fd72ee3c07f9

Anno Bunnik

Over Anno Bunnik
Anno Bunnik is onderzoeker bij de Campus Fryslân waar hij werkt aan een proefschrift over rechtshandhaving en Big Data en het Ransomware Resilience project. Eerder was hij onderzoeker voor het Europese H2020 project 'Cutting Crime Impact' (2018-2021) waarin het team overheidsinstanties op het gebied van veiligheid adviseerde over verantwoorde innovatie in een digitale wereld.

Daarnaast is Anno senior beleidsmedewerker voor de Universiteiten van Nederland (UNL) waar hij werkt aan nationale onderzoeks- en impactstrategieën, zoals in nationale Groeifondsprogramma's en de sectorplannen. Ook stuurt hij momenteel een werkgroep aan die tot doel heeft om een sectorale visie op AI te ontwikkelen namens de Nederlandse universiteiten.

In het verleden studeerde hij conflictstudies aan de Universiteit Utrecht (BA) en King's College London (MA) en werkte hij voor denktanks op het snijvlak van veiligheid en mensenrechten.