Programma
Programmakenmerken
Locatie
|
Groningen
|
Duur
|
2 jaar, deeltijd
|
Start
|
september en maart
|
Studielast
|
1 collegedag (iedere vrijdag), 1 dag zelfstudie
|
Titels na behalen diploma
|
|
Programmainhoud
Accounting, finance & control
De onmisbare basis van besluitvorming en strategie
De vakgebieden management accounting & control, financieel management en corporate reporting vormen de ruggengraat van de EMFC. Deze zijn nauw verbonden met de primaire taak van de controller: daarin staat financiële en niet-financiële informatie (ook over duurzaamheid) centraal, die cruciaal is in de besluitvorming en in de ontwikkeling en implementatie van de strategie.
U verwerft kennis over:
-
Planning en beheersing van investeringen en de financiering daarvan.
-
Beheersing van financiële stromen in de organisatie (financiële logistiek).
-
Instrumenten voor het functioneren van de controller als het ‘financiële geweten’ van een organisatie.
-
De toepassing van internationale normen voor externe en duurzaamheidsverslaggeving in concrete praktijksituaties.
Organisatiekunde en verandermanagement
Sturen op strategie, cultuur en gedrag
Controllers houden zich bezig met de besturing en beheersing van organisaties en bedrijven. Dat doen ze op basis van ‘harde’ informatie, maar dat is niet genoeg. Om effectief te zijn heb je ook inzicht nodig in strategie, organisatiestructuren, cultuur en verandermanagement.
De EMFC in Groningen onderscheidt zich door juist aan deze vakgebieden veel aandacht te besteden. U leert uw kennis over systemen en control in te bedden in de organisatie en haar eigen cultuur. U leert in verschillende (internationale) situaties uzelf te positioneren in verschillende typen gesprekken. Ook verkent u ethische grenzen en leert u deze te herkennen in uw werkzaamheden als (concern)controller.
IT, AI en Data Analytics
Up-to-date kennis over snelle innovaties
Als controller bent u betrokken bij de kwaliteit van de informatie die het management gebruikt in de besluitvorming. Hoe kunnen de strategische doelen van een organisatie afgestemd worden met de inzet van ICT? Hoe moet de ICT-voorziening worden bestuurd en de ICT-organisatie gemanaged?
In de opleiding kijken we zowel naar de inrichting als naar de verbetering van (kwaliteits)systemen. Daarbij is volop aandacht voor actuele ontwikkelingen in dit snel veranderende vakgebied, bijvoorbeeld rond big data en data analysis. Maar ook de razendsnelle ontwikkelingen in artificiële intelligentie volgen we op de voet in het opleidingsvak Artificiële Intelligentie en Controlling. Dit vak is nieuw en wordt voortdurend geactualiseerd.
IT systemen, AI en data-analyses zijn cruciaal in het werk van controllers en in de besturing van organisaties. Als controller bent u medeverantwoordelijk voor die systemen en bovendien bent u er voor uw functioneren afhankelijk van. De betrokkenheid bij informatiesystemen varieert van een heel strategisch tot een soms zeer operationeel niveau. Zo zijn controllers betrokken bij beslissingen over investeringen in informatiesystemen en bij het beheersen van risico’s in de bedrijfsvoering die te maken hebben met het goed functioneren van die systemen.
Voor de analyses en de managementinformatie, die het fundament van uw werk vormen, bent u afhankelijk van de data uit deze informatiesystemen. Daarom is het van groot belang dat controllers in staat zijn om de betrouwbaarheid van data te beoordelen en dat zij inzicht hebben in de manier waarop data kunnen worden geanalyseerd. Alleen dan is bruikbare managementinformatie gegarandeerd.
Controllership en soft skills
Alle facetten van een stevige adviseursrol
Communicatieve, leiderschaps- en onderzoeksvaardigheden zijn erg belangrijk voor uw effectiviteit als controller. De ontwikkeling van deze competenties is gebaat bij zelfkennis, reflectie, intervisie, training en ervaring – aspecten die zijn samengebracht in het vak Controllership, dat als rode draad door de 2 jaar van de opleiding heen loopt. U gaat praktisch aan de slag met thema’s als effectief communiceren, weerstand wegnemen, inspirerend presenteren en groepsdynamiek.
Afstudeeropdracht
De totaalaanpak van een praktijkcase
De afstudeeropdracht bestaat uit het verrichten van een wetenschappelijk verantwoord, praktijkgericht onderzoek. U richt zich op de oplossing van een concreet praktisch probleem, doorgaans binnen uw eigen organisatie. Na afloop dient u dit onderzoek te verdedigen.
Prof.dr. Pieter Jansen, programmadirecteur

‘Een bijzondere dynamiek waarin iedereen van iedereen leert’'
'Cijfers zijn alleen boeiend in de context van hun toepassing; in de vertaalslag die je maakt naar strategie en bedrijfsvoering. Dáár bereiden wij jaarlijks een selecte groep gemotiveerde mensen met relevante werkervaring op voor.'
Meer informatie
Zoekt u een incompany oplossing?
|
Laatst gewijzigd: | 14 februari 2025 12:19 |