Kun je een grammatica ontwikkelen die op elke taal van toepassing is? Hoe wordt taal in onze hersenen opgeslagen? Deze bachelor richt zich op het taalvermogen van de mens.
Het taalvermogen stelt mensen in staat taal te leren, te
begrijpen, te uiten en te gebruiken. Maar wat gebeurt er als er
iets mis gaat met dat vermogen? Hoe onderzoek je mensen die een
taalstoornis hebben? En welke technieken zijn er om taal te
analyseren?
De bacheloropleiding Taalwetenschap duurt drie jaar. In de eerste
twee jaar krijg je een overzicht van het vakgebied Taalwetenschap.
In het derde jaar volg je in het eerste semester een minor, en in
het tweede semester kies je een aantal onderzoekscolleges waarin je
je specialiseert in de neurolinguïstiek of in de theoretische
taalkunde.
Binnen de Neurolinguïstiek besteed je aandacht aan de relatie
tussen taal en hersenen. Je bestudeert vooral taalstoornissen zoals
afasie, dyslexie en stoornissen op het gebied van taalontwikkeling.
De vakken die bij Theoretische Taalkunde worden onderwezen, hebben
betrekking op de structuur van talen in het algemeen. Zo bestudeer
je de structuur van klanken en zinnen, en betekenis van
woorden.
In deze opleiding combineer je theoretisch taalkundige kennis met
kennis uit de psychologie en de neurowetenschappen.
Je kunt Taalwetenschap ook combineren met de opleiding
Logopedie aan de Hanzehogeschool in Groningen. Je volgt dan een
verkort traject van Logopedie. Een afgerond Logopedietraject in
combinatie met Taalwetenschap en de master Neurolinguïstiek
levert een behandelbevoegdheid op, waarmee je aan de slag kunt als
logopedist en klinisch linguïst.
Waar in andere steden vaak de nadruk ligt op de hersenprocessen die ten grondslag liggen aan taal(stoornissen), gaat de opleiding in Groningen een stapje verder. Want voor onderzoek naar de neurologische kant van stoornissen kan nauw worden samengewerkt met psychologen, biologen, neurologen en andere medici. Onderzoek op zowel taalkundig als op (neuro)biologisch niveau dus!
In het eerste jaar krijg je veelal inleidende colleges op het gebied van neurolinguïstiek (relatie tussen taal en hersenen) en theoretische taalkunde, structuur en betekenis van taal. Op deze manier krijg je een goed beeld van de twee stromingen binnen de taalwetenschap. Ook maak je in het eerste semester kennis met verschillende stoornissen zoals afasie en dyslexie.
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Stoornissen in de Taalontwikkeling 1 (5 EC) | ||||
Syntaxis I (5 EC) | ||||
Taalverwerking (5 EC) | ||||
Klankleer I (5 EC) | ||||
Semantiek I (5 EC) | ||||
Stoornissen in de Taalontwikkeling 2 (5 EC) | ||||
Statistiek I (5 EC) | ||||
Taalverwerving (5 EC) | ||||
Verworven Taalstoornissen 1 (5 EC) | ||||
Statistiek II (5 EC) | ||||
Taalverandering en taalcontact (5 EC) | ||||
Verworven Taalstoornissen 2 (5 EC) |
Waar je in het eerste jaar vooral basisbegrippen en - vaardigheden leert, zul je in het tweede jaar meer de diepte ingaan. Door de combinatie van hoor- en werkcolleges lees je over recente onderzoeken en krijg je een goed beeld van wat er op dat moment in de taalwetenschap speelt zodat je een kritische wetenschappelijke houding ontwikkelt. Soms worden mensen uit het veld, promovendi of buitenlandse taalwetenschappers uitgenodigd om in colleges te vertellen over hun ervaringen.
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Pragmatiek (5 EC) | ||||
Psycholinguïstiek (5 EC) | ||||
Syntaxis II (5 EC) | ||||
Academische Vaardigheden & Ethiek (5 EC) | ||||
Gesch. van de Taalkunde (5 EC) | ||||
Klinische Linguïstiek Kinderen (5 EC) | ||||
Klinische Linguïstiek Volwassenen (5 EC) | ||||
Semantiek II (5 EC) | ||||
Morfologie (10 EC) | ||||
Klankleer II (5 EC) | ||||
Taal-en Neuro-imaging (5 EC) |
In het derde jaar volg je in de eerste helft een minor. Dat kan een minor zijn die gerelateerd is aan de Taalwetenschap, of juist iets totaal anders waarmee jij je horizon kunt verbreden. In het tweede semester volg je een aantal onderzoekscolleges, waarbij je leert hoe je een wetenschappelijk onderzoek moet opzetten.
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Minor (30 EC) | ||||
Afstudeerdossier: Klankleer (10 EC, facultatief) | ||||
Afstudeerdossier: Neurolinguïstiek (10 EC, facultatief) | ||||
Afstudeerdossier: Psycholing. & Sto TO (10 EC, facultatief) | ||||
Afstudeerdossier: Semantiek/Pragmatiek (10 EC, facultatief) | ||||
Afstudeerdossier: Syntaxis (10 EC, facultatief) |
Disclaimer: The courses of the second and third year might change in the table above, due to some schedule changes. To keep up to date, we urge you to visit this webpage for news.
Programma-opties |
---|
Minoren (minor) Het vijfde semester besteed je aan je minor: een pakket samenhangende vakken dat toekomstgericht is. Het bereidt je voor op een vervolg in een mastertrack of op de arbeidsmarkt. Kies uit een careerminor, buitenlandminor, universitaire minor of facultaire minor. |
Honours College (honoursprogramma) Het Honours College biedt talentvolle en gemotiveerde studenten de kans meer uit zichzelf te halen. Dat doe je door het volgen van een extra (honours)programma van 45 studiepunten naast je reguliere bacheloropleiding van 180 studiepunten, en door tal van andere activiteiten die je samen met honoursstudenten van andere opleidingen onderneemt en organiseert. Ontwikkeling van talent en eigen initiatief zijn de uitgangspunten van het honoursprogramma van de RUG. |
Met het VWO examen Engels voldoe je aan de taaleis.
Met het VWO examen Engels voldoe je aan de taaleis.
Met het VWO examen Engels voldoe je aan de taaleis.
Met het VWO examen Engels voldoe je aan de taaleis.
Taaleis Engels: minimum TOEFL eis iBT 90 (met een minimum van 21 voor alle onderdelen), of IELTS 6.5 (met een minimum van 6 voor alle onderdelen). Cambridge C1 Advanced of C2 Proficiency met een minimum score van 180. Klik op de link voor meer informatie: https://www.rug.nl/let/studeren-bij-ons/bachelor/aanmelding-en-inschrijving/language-requirements-ba
De opleiding verzorgt matching. Deelname is optioneel. Het advies is niet bindend.
De Faculteit der Letteren gaat er van uit dat jij, via een bezoek aan de Open dagen, deelname aan een Eén Dag student en/of aan een Webklas, jezelf goed hebt voorbereid op de opleiding van jouw keuze. Op basis van deze voorlichtingsactiviteiten bepaal jijzelf of je goed matcht met de opleiding.
Vragen over matching bij de Faculteit der Letteren? Hier kun je verdere informatie vinden: www.rug.nl/matching
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
01 mei 2026 | 01 september 2026 | |
EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
01 mei 2026 | 01 september 2026 | |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
01 mei 2026 | 01 september 2026 |
The Faculty of Arts believes students can decide for themselves whether they match with their chosen programme based on the available Bachelor programme information, by visiting the Open Days, and by participating in a Webclass and/ or Student for a Day. If you are unable to attend one of these activities, a final opportunity for matching is to contact one of the students of the programme in June.
If you have any further questions about matching, check out: www.rug.nl/matching
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Requirements for International diploma holders: see Admissions Guide. It contains the criteria for all International VWO equivalents: https://www.rug.nl/education/application-enrolment-tuition-fees/admission/procedures/application-informatie/with-non-dutch-diploma/entry-requirements/bachelor-entry-requirements/vwo-equivalent-qualifications. |
taaltoets cijfer |
International students will have to satisfy an additional Dutch language requirement, which can be met by passing the State Examination in Dutch as a Second Language (NT2, programme II). This examination guarantees Dutch proficiency at CEFR level B2. However, Dutch proficiency at CEFR level C1 or higher is recommended. |
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
01 mei 2026 | 01 september 2026 | |
EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
01 mei 2026 | 01 september 2026 | |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
01 mei 2026 | 01 september 2026 |
Als je je universitaire opleiding voort wilt zetten door een master te volgen, zoals de meeste studenten doen, zijn er allerlei verschillende vervolgopleidingen waar je uit kunt kiezen. Masteropleidingen die direct aansluiten op de BA Taalwetenschap zijn:
In combinatie met bepaalde minoren zijn er nog meer masteropleidingen direct toegankelijk, zoals Communicatiewetenschappen, Neerlandistiek, Media Studies en Journalistiek.
Na een master Taalwetenschap kom je waarschijnlijk terecht in het onderzoek of in banen waarin je kennis over taalstoornissen kunt toepassen. Je kunt bijvoorbeeld aan de slag als neurolinguïst, als onderzoeker, als therapeut of als expert in tweede taalverwerving of meertaligheid. Daarnaast kun je kiezen voor een baan als docent of coach in de communicatiebranche.
De term 'wetenschappelijk onderwijs' zegt het al: aan een universiteit zijn onderwijs en onderzoek altijd nauw met elkaar verbonden. Alle hoogleraren en bijna alle docenten waarvan je college krijgt doen ook onderzoek in hun vakgebied. Het onderwijs dat je krijgt is dus deels gebaseerd op het lopende onderzoek aan de faculteit.
Al het onderzoek op het gebied van de taalkunde is ondergebracht bij het onderzoeksinstituut CLCG (Center for Language and Cognition Groningen). Wil je meer weten over dit onderzoek, kijk dan op de website.
Hoi! Mijn naam is Laurie van der Meijden, ik zit nu in het tweede jaar van de Bachelor Taalwetenschap en woon sinds een jaar in de mooie stad Groningen. Ik ben actief bij een studentenvereniging en ik heb een bijbaan als huishoudelijke hulp. Mijn vrije tijd vul ik met pianospelen en met mijn vriendinnen afspreken en is er altijd wel wat te doen in de stad.
Hoewel de naam “Taalwetenschap” me niet direct warm maakte, deed de beschrijving dat wel. De vraag “Hoe ontstaat taal?” heeft me niet meer losgelaten en toen ik van de andere vakken in de bachelor hoorde, als Stoornissen in de Taalontwikkeling, was ik al helemaal geïnteresseerd. Na de Open Dag en Eén Dag Student was ik volledig overtuigd van mijn studiekeuze en ik heb nog geen enkel moment spijt gehad! Taalwetenschap is een ontzettend interessante en gevarieerde opleiding. De vakken van de ene kant zoomen in op hoe taal werkt in de hersenen en ook hoe taalstoornissen ontstaan. Ook meertaligheid wordt besproken. De andere kant focust op taal: hoe taal ontstaat, waar de verandering vandaan komt en hoe taal is opgebouwd. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is deze studie niet gefocust op het Nederlands of op een andere taal, maar op taal in het algemeen. Kortom, de Wetenschap achter Taal!
Lees meer over Laurie en waarom zij koos voor een studie Taalwetenschap in Groningen!
Leuk dat je belangstelling hebt voor de opleiding Taalwetenschap. Mijn naam is Mirte van Dijken en ik ben in 2018 begonnen met de bachelor. Vorig jaar heb ik mijn diploma behaald en ondertussen zit ik in mijn tweede jaar van de mastertrack Neurolinguïstiek terwijl ik ook de Bachelor Logopedie volg. Naast mijn studie volg ik danslessen, heb ik het Letterenfestival georganiseerd, trek ik veel op met mijn vrienden in de stad en houd ik van koken.
Het maken van de juiste studiekeuze kan lastig zijn, wat voor mij ook zeker het geval is geweest. Ik wist nooit precies wat ik wilde studeren. Wel heb ik altijd interesse gehad in de werking van de hersenen en wist ik dat ik mensen wilde helpen. Voordat ik met Taalwetenschap begon, heb ik nog twee compleet verschillende opleidingen geprobeerd. Nadat ik niet was aangenomen voor Geneeskunde ben ik van Biologische- en Medische research overgestapt naar Communicatie- en informatiewetenschappen, maar beide opleidingen waren het niet voor mij. Vervolgens kwam ik bij Taalwetenschap en hier voelde ik me gelijk op mijn plek. Het leuke hieraan vind ik dat je de theorie over talen in het algemeen leert, maar ook vakken krijgt over de relatie tussen taal en de hersenen, zoals bij dyslexie en afasie. Dus de psychologie en neurologie wat ik altijd al interessant vond, komt in deze opleiding ook weer terug. Taalwetenschap is dus veel meer dan alleen maar leren over taal
Zit je op het vwo en wil je graag weten hoe dat is, studeren? De opleiding Taalwetenschap biedt een webklas aan! Een webklas is een door de RUG gemaakte online cursus voor scholieren uit 5 en 6 vwo. Je kunt in zo'n cursus in tien studielasturen kennismaken met Taalwetenschap door teksten te lezen, opdrachten te maken en met elkaar en de docent te discussiëren.
Interesse? Meld je dan aan voor de webklas.