Scheikundige Technologie houdt zich niet zozeer bezig met het hoe en waarom van chemische reacties, maar zoekt naar manieren om deze op grote schaal te kunnen uitvoeren.
Scheikundigen technologen werken aan de productie van chemicaliën op industriële schaal. De bacheloropleiding Scheikundige technologie/Chemical Engineering bereidt je voor op dit beroep. Je leert omgaan met chemische processen op grote schaal en nieuwe chemische producten ontwikkelen. Je leert ook de veiligheid en duurzaamheid van chemische processen te evalueren en te verbeteren. De opleiding moedigt je ook aan kritisch te denken en een probleemoplossende houding te ontwikkelen.
Het leuke aan de internationale bachelor Scheikundige technologie/Chemical Engineering is dat je bezig bent met het ontwikkelen van nieuwe producten, in plaats van chemische reacties in het laboratorium te bestuderen. Daarbij denk je tegelijkertijd na over productieprocessen in fabrieken. Je bent dus van a tot z betrokken bij de ontwikkeling en introductie van een nieuw product. Scheikundig technologie is eigenlijk scheikunde in het groot.
In Groningen zit je altijd goed
Groningen is de enige universiteit waar je Scheikunde én
Scheikundige technologie kunt studeren. Grote kans dat je nog niet
weet welke richting je voorkeur heeft. Daarom kies je bij ons pas
in het tweede jaar, en je kunt meestal ook later simpel switchen
(of beide bachelors afronden). Je kiest bij ons ook voor
een internationale bachelor met Engelstalig onderwijs. Het
vakgebied is namelijk op het buitenland gericht en je medestudenten
en docenten komen uit binnen- en buitenland.
Luister naar de podcast!
Meer weten over deze opleiding? Luister naar de podcast met een student en een docent van de opleiding Scheikundige Technologie. Je kunt de podcast hier beluisteren.
VakkenVakkencatalogus > |
---|
Biochemistry and Biotechnology |
Concepts of Chemistry and Chemical Engineering |
Inorganic chemistry |
Linear Algebra & Multivariable Calculus for Chemistry |
Mathematics for Chemistry and Chemical Engineering |
Molecules: Structure, Reaction and Function |
Organic chemistry 1 |
Physical chemistry 1 |
Practical Synthesis and Analysis |
Spectroscopy |
Sustainability Projects |
Transport Phenomena |
VakkenVakkencatalogus > |
---|
Computational Methods in Science and Technology |
Green Chemistry: Technological, Societal and Ethical Aspects |
Industrial Organic Chemistry and Catalysis |
Industrial Organic Chemistry and Catalysis Practical |
Linear Algebra for Chemical Engineering |
Macromolecular Chemistry |
Physical Transport Phenomena 1 |
Practical Macromolecular Chemistry |
Product Technology |
Seperation Processes |
Single-Phase Reactors |
Technical Thermodynamics |
VakkenVakkencatalogus > |
---|
Bachelor's Research Project |
Chemical Process Development and Design |
Electives: Electrochemical Technology/Medicinal Chemistry/Physical Properties of Materials 1/Structural Probes for Solid Materials |
General Process Equipment |
Multiphase Reactors |
Physical Transport Phenomena 2 |
Process Control and Dynamics |
Process Design |
Special Process Equipment |
De opleidingen Chemical Engineering en Chemistry zijn in het eerste jaar bijna exact hetzelfde. Je volgt dezelfde vakken. Je kunt aan het eind van het jaar nog switchen naar de andere opleiding.
In het eerste jaar leer je alle specialisaties van Chemistry en de opleiding Chemical Engineering leert kennen. Je volgt vakken als Organic and Inorganic Chemistry, Physical Chemistry en Product Technology. Daarnaast volg je natuurlijk practica.
Vanaf het tweede jaar ga je verder met vakken van Chemical Engineering, zoals Single-Phase Reactors, Seperation Processes en General Process Equipment (zie ook het vakkenoverzicht). Je sluit je bachelor af met een onderzoeksproject in het derde jaar.
Binnen de Faculty of Science and Engineering verwachten we dat studenten zich houden aan ons Bring Your Own Device (BYOD) beleid. Deze garandeert een naadloze integratie van persoonlijke elektronische apparaten voor academische doelen. Voor meer gedetailleerde informatie over ons BYOD beleid, zie onze webpagina.We bieden de mogelijkheid in het buitenland te studeren bij een aantal partnerinstituten. Onder onze partners zijn ook een aantal top 100-universiteiten in Europa (oa Duitsland, Groot-Brittannië en Zweden) en in de VS, China, Zuidoost-Azië en Zuid-Amerika. Een periode in het buitenland duurt meestal 3 tot 6 maanden. Studeren in het buitenland is alleen mogelijk na goedkeuring van de examencommissie.
wiskunde B + natuurkunde
wiskunde B + natuurkunde + scheikunde
wiskunde B + natuurkunde + scheikunde
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
taaltoets cijfer |
Een voldoende op je vwo-Engels is aan te bevelen omdat de opleiding Engelstalig is. Indien je tijdens je vooropleiding geen Engelse taalvaardigheid op VWO-niveau hebt gehad, dien je hiervoor een toets af te leggen. Kijk voor de mogelijkheden op: https://www.rug.nl/fse/programme/admissions/bsc/language |
overige toelatingseisen |
Voordat je je aanmeldt! Ben je niet direct toelaatbaar en heb je een andere vooropleiding, zoals een HBO-propedeuse of een niet-toereikend vwo-diploma? Kijk dan hier voor meer informatie over de toelatingsprocedure via de Toelatingscommissie BSc opleidingen FSE. Let op! De toelatingsprocedure staat los van de matchingprocedure. Informatie over de matchingprocedure vind je hier . |
Meer informatie over matching: https://www.rug.nl/fse/education/matching
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
More information about matching: https://www.rug.nl/fse/education/matching
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Secondary education equivalent to Dutch pre-university education (vwo) is required. A list of qualifications that are considered equivalent to pre-university education in the Netherlands can be found here: https://www.rug.nl/education/application-enrolment-tuition-fees/admission/procedures/application-informatie/with-non-dutch-diploma/entry-requirements/bachelor-entry-requirements/vwo-equivalent-qualifications If you have any questions concerning admission to the programme, please contact our Admissions Office: https://www.rug.nl/education/application-enrolment-tuition-fees/contact/ |
aanvullend vak |
Sufficient background knowledge in Mathematics, Physics and Chemistry is required. The Admissions Board will determine whether your background knowledge in these subjects is sufficient to start the Bachelor's degree programme of your choice. |
taaltoets cijfer |
You will need to submit proof of English proficiency in accordance with the requirements of the Faculty of Science and Engineering. Please find our English language requirements (exemptions, IELTS, TOEFL, Cambridge and more) on this page: https://www.rug.nl/fse/programme/admissions/bsc/language |
overige toelatingseisen |
Please note! The admissions procedure is independent of the matching procedure. Information about the matching procedure can be found here |
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
Nationaliteit | Jaar | Kosten | Vorm |
---|---|---|---|
EU/EER | 2024-2025 | € 2530 | voltijd |
niet EU/EER | 2024-2025 | € 19300 | voltijd |
EU/EER | 2025-2026 | € 2601 | voltijd |
niet EU/EER | 2025-2026 | € 19800 | voltijd |
Praktische informatie voor:
Een commerciële functie, onderzoek doen of fabrieksprocessen optimaliseren: na deze opleiding kun je veel kanten op! Afgestudeerden vinden na deze opleiding meestal snel een baan, vaak ook in het buitenland. Een aantal afgestudeerden kiest bewust voor een carrière in het buitenland of bij een multinational. Ook kun je bijvoorbeeld aan het werk als manager bij een overheid of bij de Keuringsdienst van Waren.
Als je afstudeert in Scheikundige technologie, dan kom je vooral terecht in adviserende, controlerende en leidinggevende functies, vaak in het bedrijfsleven. Je bent daar betrokken bij het opzetten van een nieuwe fabriek of het optimaliseren van de bestaande processen.
Afgestudeerde technische scheikundigen werken onder ander bij Akzo Nobel, Shell en DSM, bij uiteenlopende onderzoeksinstituten en universiteiten en bij de overheid.
Uiteraard kun je ook kiezen voor communicatie en onderwijs. Na deze bachelor kun je de master Educatie en Communicatie van de Bètawetenschappen volgen. Afhankelijk van de gekozen specialisatie ben je hierna eerstegraads docent en kun je lesgeven op de middelbare school, op elk niveau, of ben je specialist in de wetenschapscommunicatie.
The Engineering and Technology institute Groningen (ENTEG) is most relevant for research during and after the bachelor’s programme. ENTEG is closely connected with the programme and the majority of the lectures are given by professors and lecturers from different research groups within ENTEG.
Examples of some research groups within ENTEG:
Other research institutes that are connected to the programme are:
The Stratingh Institute for Chemistry (Stratingh). This institute is concerned with research and teaching in molecular and supramolecular chemistry. Core activities in the chemical sciences such as bio-organic chemistry, organic chemistry, molecular inorganic chemistry and molecular materials chemistry are embedded in the institute.
The Zernike Institute for Advanced Materials (ZIAM). This institute is involved with symbiotic studies of functional materials involving researchers from physics, chemistry and biology. It is concerned with research at the molecular scale.
The Energy and Sustainability Research Institute Groningen (ESRIG). Within this institute, the mission of performing energy and sustainability research is executed in a balanced way, with both an experimental part (laboratory and field experiments), and a part with model studies and studies into societal interaction with scientific knowledge
It turns out to be exactly the difficulty where I excel most
I knew quite early on that I wanted to study Chemical Engineering, at first it was driven by finding a combination of Chemistry, Math and Physics, which were the courses I excelled most at in my earlier education. Later I decided the relevance of the topic to a global perspective is also a great motivation for me. Although the degree isn’t quite what I had expected, I still enjoy all my courses. I did expect more number crunching theoretical math and pure physics of the whole world. The programme still has these aspects, but just applied to the cases relevant for chemical engineering, such as thermodynamics and physical transport phenomena. It turns out to be exactly the difficulty where I excel most, just hard enough to keep me interested but not too hard to be demotivating.
In chemical engineering projects are very important, and quite a few of the courses are focused on this. I’m currently working on one project, which looks for solutions of the process of making Dimethyl Ether (DME) from Methanol. This process has many challenges, but more difficult, it is an equilibrium reaction, meaning you can never get to a full conversion (most efficiently). Later I will work on my bachelor's thesis where I hope to research the potential of a new industrial solvent, supercritical CO 2 , which would create a huge impact on the industry.
Throughout my studies here in Groningen I’ve really enjoyed the student culture, I have been a member of 4 student associations, and even done 2 board years. The study association de Chemische Binding is where I’ve made many friends and where I frequently spend my study breaks. After my bachelors I want to focus my studies to a more specific area of industry, namely, Bioengineering, a fusion of chemical engineering and biology.
Het beste van twee werelden
Ik vond de bètavakken altijd al leuk. Op de middelbare school had ik eerst een hekel aan scheikunde, maar toen ik wat ouder was, raakte ik gefascineerd hoe breed het vakgebied is – van de voeding tot energie en medicijnen.
Ik studeer zowel Chemical Engineering als Chemistry. De opleiding Chemical Engineering geeft me de mogelijkheid om meer praktische kennis op te doen van toepassingen van scheikunde, wat leidt tot baankansen in de chemische industrie. Ik wil graag een carrière in die industrie, meer nog dan een academische loopbaan, waarvoor Chemistry net wat geschikter is voor mijn gevoel. Beide opleidingen geven met het beste van beide werelden: theoretische en praktische kennis.
De praktische aard van de opleiding vind ik heel prettig, dat geeft de studenten de mogelijkheid om hun kennis toe te passen om real-life problemen op te lossen. Op die manier zie je dat alles wat je leert zinvol is voor je toekomstige loopbaan. Wat ik ook een belangrijk aspect van de opleiding vindt, is het contact tussen de docenten en de studenten, dat maakt het makkelijker om te studeren en geeft ook een vertrouwd gevoel, wat naar mijn idee bij deze universiteit hoort.
Toen ik in Groningen arriveerde had de stad iets dat me direct wist te pakken. Het is geen grote stad, en juist dat geeft het een vertrouwd gevoel, door het gemak waarmee je nieuwe mensen ontmoet en het plezier dat de stad elke dag te bieden heeft. Het is heel anders dan Madrid, de grote hoofdstad waar ik ben geboren en opgegroeid, en dat is wat ik heel leuk vind aan Groningen.
Als ik niet studeer, ben ik ook graag bezig. Ik doe niet aan een specifieke sport, maar ik ga regelmatig naar de sportschool. Ik speel ook graag piano in m’n vrije tijd. Het helpt ruimte in m’n hoofd te maken als ik gestressed ben. Momenteel werk ik ook als student-assistent voor het eerstejaarsvak Linear Algebra.
Mijn doel voor de toekomst is een stage of een project te vinden dat me helpt m’n weg te vinden in het werkveld. Ik wil graag een master doen en ik hoop een baan te vinden op het gebied van energie in de chemische industrie, want dat is nu mijn specialisatie en interesse.
I turned out to have a knack for it
Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Je krijgt een positief studieadvies als je minimaal 45 ECTS hebt gehaald (op een totaal van 60 ECTS, de meeste vakken zijn 5 ECTS). Bij een negatief studieadvies (minder dan 45 ECTS) mag je helaas niet doorgaan met de opleiding. Om ervoor te zorgen dat je precies weet waar je staat, krijg je al in december een voorlopig studieadvies.
Heb je vragen over het bindend studieadvies of over je studievoortgang? Neem dan zo snel mogelijk contact op met je studieadviseur.