Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Praktische zaken Branding & Visual Identity RUG-profiel en huisstijl

Profileren? Hoe dan?

Een herkenbaar visueel profiel kan helpen om de kwaliteit van je onderwijs, onderzoek of diensten te koppelen aan je eigen organisatieonderdeel en aan het moedermerk (de RUG). Daarmee werk je aan je reputatie. 
Bij de RUG kan iedereen een deel van ons verhaal vertellen. Om dat verhaal herkenbaar te houden, hebben we regels en richtlijnen. Zo mag je als organisatie-onderdeel geen eigen logo ontwikkelen (= symbool + woordbeeld of alleen een woordbeeld) en moet je werken met RUG-kleuren en -fonts. Gelukkig zijn er nog heel wat mogelijkheden om een herkenbaar visueel profiel te ontwikkelen!

Hieronder een overzicht voor een indruk van de opties. Het is heel lastig om in kort bestek alle (on)mogelijkheden op een rij te zeggen. Graag worden we daarom gelijk bij de start van het denkproces betrokken

Een herkenbaar visueel profiel

Binnen de RUG-huisstijl zijn er op verschillende kanalen en in verschillende middelen profileringsmogelijkheden in de logo- en naamzone, in het ‘middenveld’ en in de balk onderaan. Overigens gelden voor sommige kanalen en middelen specifieke regels, zoals voor de website en sociale media.

De logo- en naamzone

In de logo- en naamzone wordt altijd het moedermerk zichtbaar. De logo- en naamzone is er in een smalle en een brede uitvoering. In de smalle zone kan een corporate logo worden geplaatst, desgewenst uit te breiden met een tweede en derde merkvermelding. Het verdient aanbeveling de logobalk wit te houden, Daardoor valt de afzender extra op. Maar een andere kleur kan ook. In de brede uitvoering past een corporate logo met de naam van het organisatieonderdeel rechts onderin de balk. In deze uitvoering is de balk altijd wit, het corporate logo en de naam van het organisatieonderdeel rood.  In geen geval mogen er tekst of afbeeldingen in het verlengde van het logo worden geplaatst.

decoratieve afbeelding
Het middenveld

In aanvulling op de naamsvermelding in de logo- en naamzone  is het middenveld de plek waar je  karakteristieke stijlelementen kunt plaatsen. Dat kan zijn:

  • Een kenmerkende vormentaal (zoals bijvoorbeeld de faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij (RCM).
  • Een kenmerkend symbool (zonder de naam van het organisatieonderdeel)
  • In aanvulling op de logo- en naamzone kan de naam van het organisatie-onderdeel een onderdeel van de opmaak worden (in een RUG-font)
  • Kenmerkende kleurencombinaties van de RUG-kleuren. Zorg wel altijd dat de kleur rood voldoende duidelijk terugkomt.
  • Kenmerkende fotografie
  • Combinaties van het bovenstaande.
decoratieve afbeelding

Van links naar rechts en van boven naar onder:

  • Een naam als onderdeel van de opmaak
  • Een kenmerkende vormentaal
  • Nogmaal een kenmerkende vormentaal (van de faculteit GMW)
  • Kenmerkende kleurencombinatie
  • Een kenmerkend symbool
  • Een symbool in combinatie met de naam wordt een sublogo en is niet toegestaan.
De onderstrook

De onderstrook kun je gebruiken om de logo’s van samenwerkingspartners te plaatsen en een url te plaatsen. Maar je kunt er ook standaard een herkenbaar symbool plaatsen. Dit laatste kan helaas niet in combinatie met de naam van het organisatie-onderdeel. Dan is het weer een sublogo.

In onderstaande voorbeelden is de zone onderaan wit gehouden om eventuele logo’s van samenwerkingspartners een url duidelijk naar voren te laten komen. Een andere kleur kan ook, bijvoorbeeld de kleur van het middenveld.

decoratieve afbeelding

Van links naar rechts en van boven naar onder:

  • De naam en de url
  • Een herkenbaar symbool en de url
  • De logo’s van samenwerkingspartners
  • De logo’s van samenwerkingspartners en de url
  • Een combinatie van een herkenbaar symbool en de naam is niet toegestaan
  • Als de RUG afzender is, dan staat het RUG-logo altijd links bovenaan. De logo’s van de partners kunnen geplaatst worden in het middenveld of in de onderstrook.
Laatst gewijzigd:19 december 2024 16:37
View this page in: English