RUG aanpak
Het landelijke programma Erkennen en Waarderen bepaalt de richting, maar het zijn alle betrokken organisaties zelf die de geformuleerde doelstellingen vertalen naar beleid dat past binnen hun organisatie. Dit geldt ook voor de RUG.
We lichten toe welke aanpak onze organisatie daarvoor kiest: van het vormen van de Commissie Erkennen en Waarderen en het delen van goede voorbeelden tot het aanpassen van beleid en procedures.
Jacquelien Scherpen, Rector Magnificus RUG: "Niemand is gelijk, met erkennen en waarderen is er aandacht voor ieders talent wat van groot belang is binnen de universiteit."
Wat zijn de wensen op het gebied van erkennen en waarderen vanuit de organisatie en de verschillende faculteiten en welke veranderingen zijn er nodig om de nieuwe doelstellingen te behalen?
De RUG Commissie Erkennen en Waarderen is in het leven geroepen om te bepalen hoe de gewenste modernisering van het systeem van erkennen en waarderen vorm moet krijgen.
Commissie Erkennen en Waarderen
De commissie bestaat uit leden van verschillende faculteiten met diverse academische achtergronden, ondersteund door een werkgroep.
Actieve commissieleden:
Marion Stolp (adjunct-directeur van University Services)
Joke Fleer (adjunct-hoogleraar Gezondheidspsychologie, Faculteit Medische Wetenschappen, UMCG)
Merel Keijzer (hoogleraar Engelse Taalkunde en Engels als tweede taal)
Mladen Popović (decaan GGW)
Peter Verhoef (decaan FEB)
Elisabeth de Vries (hoogleraar medische oncologie Faculteit Medische Wetenschappen, UMCG)
Jolien Mouw (YAG-lid, universitair docent onderwijswetenschappen)
Julia Costa-Lopez (YAG-lid, universitair docent geschiedenis en theorie van de internationale betrekkingen)
Joost Frenken (decaan FSE)
Actieve werkgroepleden:
Nienke de Deugd (beleidsadviseur Onderwijs & Studenten)
Christina Englert (Onderzoek & Impact, Coordinator Young Academy Groningen)
Grytsje van der Meer (beleidsadviseur HR, programmasecretaris Erkennen en Waarderen)
Dicky Tamminga (beleidsadviseur HR/leiderschap/talentontwikkeling)
Elies Wempe-Kouwenhoven (persvoorlichter, Corporate Communicatie)
Strategie en beleid
Om te komen tot nieuwe werkwijzen en beleid op het gebied van erkennen en waarderen is er een routekaart ontwikkeld. In de Roadmap Erkennen en Waarderen RUG vind je 5 RUG-routes die allemaal een eigen tijdlijn hebben met daaraan gekoppeld verschillende acties. Binnen deze RUG-routes worden drie vaste stappen doorlopen om verandering in gang te zetten. Deze drie stappen lichten we hieronder toe.
Als lid van de Jonge Akademie Groningen vind ik het belangrijk dat Early Career Researchers vertegenwoordigd en gehoord worden in het proces van het ontwikkelen van Erkenning en Waarderen. Ik wil vooral werken aan de ontwikkeling van duidelijke, flexibele en inclusieve loopbaantrajecten die inspelen op verschillende prioriteiten en behoeften gedurende de hele loopbaan, en die onderzoekers in staat stellen eigenaar te worden van hun eigen traject. Daarom werk ik ook met veel enthousiasme aan de verspreiding van kennis over Erkenning en Waarderen bij Early Career Researchers om zo verschillende stemmen in het proces te kunnen betrekken.
1. Dialoog
Om een goed beeld te krijgen wat erkennen en waarderen binnen de organisatie betekent en wat de wensen, kansen en eventuele belemmeringen zijn op dit gebied, gingen we met diverse groepen binnen de RUG in gesprek. Deze gesprekken vonden plaats op verschillende bestuurlijke niveaus: van faculteiten en leidinggevende hoogleraren tot diverse commissies en overlegvormen (CvD, UCW, TAG, COS, YAG). De input van de verschillende dialoogsessies zijn uitgewerkt tot documenten die weer de basis vormden voor het opzetten van proeftuinen en uiteindelijk het aanpassen van beleid en procedures.
2. Proeftuinen en goede voorbeelden
Het systeem van erkennen en waarderen verander je niet in een dag – zeker niet binnen een grote organisatie zoals de RUG. Wel worden er binnen de faculteiten nu al de eerste stappen in de goede richting gezet. Dit gebeurt bijvoorbeeld met de ontwikkeling van nieuwe loopbaanpaden, aangepast beleid voor docenten en nieuwe prestatie- en beoordelingscriteria. Door deze goede voorbeelden aandacht te geven en uit te lichten, hopen we anderen binnen de organisatie te inspireren. Daarnaast worden proeftuinen en goede voorbeelden geanalyseerd en geëvalueerd, zodat we weten wat in de praktijk wel en niet goed werkt.
3. Uitkomsten vastleggen in beleid en procedures
Alle verkregen informatie uit de dialoogsessies en de goede voorbeelden vormt de basis voor het geleidelijk aanpassen van beleid en procedures. Dit is een dynamisch en doorlopend proces dat we als organisatie de komende jaren actief gaan ondersteunen. Daarbij streven we naar goed beleid waarin medewerkers al hun talenten kunnen ontwikkelen in een aantrekkelijke academische werkomgeving, terwijl we ook de belangen van de organisatie niet uit het oog verliezen.
Als onderwijswetenschapper vertegenwoordigen niet alleen onderzoek, maar ook onderwijs en lesgeven wie ik ben. Het is dan ook niet verrassend dat de Erkenning en Waarderen beweging mij aan het hart ligt. In lijn met de kernideeën van Erkennen en Waarderen hoop ik leden van onze academische gemeenschap te kunnen laten zien dat onderzoek en onderwijs geen twee tegengestelde kampen zijn: het zijn twee kanten van dezelfde medaille. Ik geloof dat de wederkerigheid tussen onderwijs en onderzoek echt de waarde van onze academische gemeenschap bepaalt en kan versterken. Als YAG-lid van de E&W-commissie hoop ik bij te dragen aan het verder versterken van deze symbiose binnen alle faculteiten. - Jolien Mouw, YAG-lid, universitair docent onderwijswetenschappen
Laatst gewijzigd: | 30 januari 2024 09:51 |