About us Organization Rules and regulations Education

Date:14 August 2024
Author:Groningen Topsportstudiestad
Vera (in blaiuw) in actie

Tijdens de Olympische Spelen ging de speciale aandacht van judoka Vera Raspe uit naar haar clubgenootje Marit Kamps. Zelf ondervond Vera deze zomer hoe het is om te judoën op een groot internationaal sportevenement. Vera, die Human Geography and Planning aan de RUG studeert, deed namens de Rijksuniversiteit Groningen mee aan de European Universities Games in Hongarije en behaalde daar een mooie zilveren medaille.

Vera ging naar het Hongaarse Debrecen-Miskolc om te judoën, maar werd enigszins verrast door de grootte van het evenement. “Het was groter dan ik dacht”, vertelt ze lachend. “Ik ging erheen omdat het mij een leuk toernooi leek en omdat ik wist dat het goed gezet was.” De grootte van de games, met 4500 Europese studenten, zat bijvoorbeeld in een officieel openingsceremonie, met de deelnemers in een grote concerthal. “Dat was wel een beetje overweldigend. Gelukkig was de openingsceremonie na het individuele toernooi dus dat was op zich wel fijn.”

Vera, die uitkomt in de klasse tot 57 kilogram, kan terugkijken op een behoorlijk geslaagd individueel toernooi waarin ze er net niet in slaagde een medaille te winnen. Ze begon sterk door de eerste rondes te winnen, waaronder de derde van landgenote Genevieve Bogers. In de halve finale was de Oostenrijkse Laura Kallinger echter net te sterk. In de daaropvolgende strijd om het brons tegen de Duitse Jadzia Munch had Vera een kleine voorsprong op basis van straffen. Vera: “Maar dat kon ik niet doortrekken en verloor ik op het laatste moment. Zo eindigde ik als vijfde.”

decorative image
Vera met alle deelnemers aan de teamwedstrijd.

Zilveren medaille

Een kleine teleurstelling, maar het toernooi was nog niet voorbij voor Vera want na de openingsceremonie volgden de teamwedstrijden en dus opnieuw een kans op een medaille. Vera vormde een team met judoka’s van verschillende Nederlandse universiteiten onder de naam van Windesheim omdat Windesheim een editie eerder een medaille had gewonnen. Vera liet zich in het team van haar beste kant zien wat haar en haar teamgenoten uiteindelijk een fraaie zilveren plak opleverde. “Dat was heel mooi,” reageert Vera. Alleen Sumy State University uit Oekraïne was in de eindstrijd beter, ondanks een zege van Vera.

Vera heeft even de tijd om na te genieten van haar medaillewinst. Met de nadruk op even want het judoseizoen is nog niet ten einde. Zo gaat ze binnenkort naar internationale toernooien in Praag en Malaga. Daarnaast hoopt ze op deelname aan het EK -23 al acht Vera de kans op deelname niet groot omdat ze nog niet de benodigde resultaten heeft behaald.

decorative image
Vera (links) op de judomat.

Tentamenwelen langs de judotoernooien

Het is duidelijk dat Vera veel moet reizen voor haar judosport. Hoe combineert ze dat met haar studie? “Eigenlijk viel het dit collegejaar allemaal een beetje op z’n plek”, antwoordt Vera. “Zo vielen de tentamenweken allemaal net langs de toernooien. Dus dat was ideaal. Voor mij staat trainen in principe op één en studie op twee. Maar Ik doe wel zoveel mogelijk voor de studie, zodat ik eigenlijk alles in één keer kan halen. Als er dan een keer tentamenweek valt binnen een toernooiweek, dan plan ik meestal wel mijn tentamens voor. Dan heb ik dat afgerond. En af en toe is het ook gewoon goed om een keer een toernooi niet te draaien.”

Haar judocoach Marcel Joling van Judo 53 Graden Noord heeft alle begrip voor de keuzes van Vera. “Hij kent natuurlijk ook wel het belang van een studie. Ik heb dat ook van tevoren goed afgesproken”, laat Vera weten. “Ik wil de studie ook graag binnen drie jaar afronden. Tot nu toe lukt dat. De meeste stof is online opgenomen dus dat kan ik vaak terugkijken. Of ik laat het even een week liggen en dan schuif ik het, zeg maar, op. Dat ik dan een week later iets minder train, zodat ik het weer bij kan werken.”

decorative image
Vera (tweede van rechts) trots met haar zilveren medaille.