Het bedrijfsleven de baas met skills-tasting
In New Ways of Teaching vertellen docenten over hun innovatieve, creatieve en effectieve onderwijsinitiatieven. Van ongewone lesmethoden tot nieuwe technologieën—alles is mogelijk. Hoe ontstaan deze ideeën en welke impact hebben ze op studenten? Deze maand: voorbereid op het werkende leven door middel van skills-workshops.
Hoe kun je de kloof tussen theorie en praktijk kleiner maken? Dr. Aline Seepma en Dr. Luca Gelsomino, beiden universitair docent aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, doen een poging door ‘skills-tasting’ aan te bieden in hun innovatieve mastervak ‘Purchasing’.
Ervaren is leren
Aline Seepma: 'De skills-tasting omvat een reeks van workshops waarin studenten vaardigheden oefenen en ervaren die nauw aansluiten bij het vakgebied, in dit geval strategische inkoop. Het gaat hierbij om vaardigheden zoals strategisch onderhandelen, project management, strategische besluitvorming en cross-functionele afstemming. De skills-tasting is erop gericht om studenten kennis te laten maken met relevante strategische vaardigheden en deze te ontwikkelen middels een ervaringsgerichte en hands-on aanpak. Studenten raken op deze manier actief betrokken bij diverse vaardigheden op een gestructureerde en doelgerichte manier, in een inspirerende en veilige omgeving.'
Voorbereiding als sleutel tot succes
'Ik heb de skills-workshops ontwikkeld op basis van de groeiende behoefte om studenten voor te bereiden op de arbeidsmarkt. De skills-workshops helpen om de kloof tussen theorie en praktijk te overbruggen. Het is een haalbaar en bewezen concept voor kleinschalig onderwijs, maar ook voor grootschalig onderwijs zoals in ons vak met meer dan 150 studenten. Naast de behoefte vanuit studenten, heeft ook mijn intrinsieke motivatie een grote rol gespeeld: de wens om studenten te zien groeien en hen de tools te bieden om succesvol te zijn in hun toekomstige carrière. Het is een dankbare taak om de skills-workshops samen met mijn collega Luca Gelsomino uit te voeren.'
Het heft in eigen handen nemen
'Het mooie van het vak Purchasing is dat studenten zelf de leiding nemen en bepalen hoe de route van hun vaardigheidsontwikkeling eruit gaat zien. Aan het begin van het vak stellen ze een plan op en formuleren ze hun intenties. Hierbij kijken ze wat belangrijk is voor de functie die ze nastreven en welke vaardigheden ze graag willen ontwikkelen. Vervolgens volgen de studenten het vak en de skills-workshops op basis van dit plan.
De weg naar competentie
'De workshops volgen een zogenaamde ‘skill-tasting loop’, waarbij de studenten eerst aan de hand van een demonstratie en/of praktijkvoorbeelden gegeven door een expert de vaardigheid observeren. Vervolgens reflecteren ze hierop en bereiden ze zich voor op het daadwerkelijk toepassen van de skill, krijgen studenten de kans om te oefenen en tot slot wordt er individueel en gezamenlijk geëvalueerd.
Hoewel ze verschillend zijn qua inhoud, delen de workshops een gemeenschappelijk doel: studenten voorbereiden op de uitdagingen van strategisch inkopen. Door te leren van praktijkcases, ontwikkelen studenten vaardigheden die zowel in de inkooppraktijk als daarbuiten toepasbaar zijn en bijdragen aan succes in het huidige bedrijfsleven.'
Een kijkje in het bedrijfsleven
'De workshops worden samen met experts uit de praktijk ontwikkeld en gegeven. Hierbij kun je denken aan Chief Procurement Officers (CPO’s), inkoopdirecteuren of inkoopmanagers. Deze experts introduceren praktijksituaties en delen persoonlijke ervaringen rondom het thema van de desbetreffende skills-workshop. Vervolgens gaan studenten zelf aan de slag met een casus om daarna samen met de expert en de docent te reflecteren op de skill en de ontwikkeling daarvan. Er zijn veel laagdrempelige interacties tussen de studenten en de inkoopexperts. Studenten krijgen zo een kijkje in de keuken van hun mogelijke toekomstige functie.'
Een schat aan kennis
'Studenten waarderen het dat experts uit de praktijk actief onderdeel zijn van het vak Inkoop via de skills-workshops. De workshops bieden een omgeving waar docenten, professionals en studenten samen impact maken binnen en buiten het vakgebied. Daarnaast waarderen de studenten dat ze de vrijheid krijgen om hun eigen skill-ontwikkelingsroute te ontwerpen en dat ze dit kunnen uitvoeren door middel van reflectie, discussie en experimentatie. De geleerde vaardigheden zijn toepasbaar in inkoop en het algemene bedrijfsleven, maar ook in hun persoonlijke leven.'
Een vooruitziende blik
'Voor ons als docenten zijn de skills-workshops een hele fijne manier om samen met studenten te werken. Doordat we de skills-workshops niet verplicht maken en studenten hun eigen route samenstellen, levert het interessante en interactieve sessies op. De workshops bieden hele mooie samenwerkingen tussen onderwijs en de praktijk en geven studenten de kans om aan hun employability te werken. Het wakkert bovendien enthousiasme over het inkoopvak aan en zorgt voor een veel beter beeld van potentiële functies en hoe ze vanuit die functie samen met de inkoopafdeling binnen de organisatie tot strategisch betere resultaten kunnen komen.'
Meer informatie
- Aline Seepma
- Luca Gelsomino
- Lees de andere edities van New Ways of Teaching
Laatst gewijzigd: | 14 januari 2025 10:01 |
Meer nieuws
-
16 december 2024
Jouke de Vries: ‘De universiteit zal wendbaar moeten zijn’
Aan het einde van 2024 blikt collegevoorzitter Jouke de Vries terug op het afgelopen jaar. Daarbij gaat hij in op zijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten en kijkt hij vooruit naar de toekomst van de universiteit in financieel moeilijke tijden.
-
10 juni 2024
Om een wolkenkrabber heen zwermen
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...