Over ons Actueel Nieuws

Kunstwerk Stille Strijd op Akerkhof vraagt aandacht voor zelfdoding

15 januari 2024

Een bijzonder beeld van een ineengedoken jongen staat vanaf vandaag op het Akerkhof. Het beeld, getiteld Stille Strijd van kunstenaar Saskia Stolz, vraagt aandacht voor jongeren met mentale problemen en hoopt het gesprek rondom depressie en zelfdoding onder jongeren op gang te brengen. Zelfdoding is de belangrijkste doodoorzaak bij jongeren onder de 30 jaar. Het aantal zelfdodingen in Groningen ligt sterk boven het landelijk gemiddelde.

Het beeld op de Akerkhof

Denk je aan zelfdoding of maak je je zorgen om iemand? Neem dan 24/7 gratis en anoniem contact op met 0800-0113 of chat op 113.nl .

Het gigantische beeld van 2,5 meter hoog, 4 meter lang en een opvallende gele kleur valt op. Het is een jongen die met de kleurstelling een opwekkende uitstraling geeft maar ondertussen somber en lusteloos erbij zit. De kunstenaar wil aandacht vragen voor een groot aantal jongeren dat rondloopt met depressieve gevoelens of zelfdoding maar die er niet over durven te praten, de meesten voeren een stille strijd. Er heerst nog steeds een taboe rondom het praten over je sombere gedachten, dit terwijl praten en het delen van de gedachten kunnen helpen. Stille Strijd reist door heel Nederland om aandacht te vragen voor dit belangrijke onderwerp.

Van 15 januari tot en met 29 januari 2024 staat het kunstwerk Stille Strijd op het Akerkhof in Groningen. Het kunstwerk maakt ook onderdeel uit van de kunstroute van ESNS Art van 17 januari tot en met 20 januari 2024.

Opening

Wethouder Carine Bloemhoff van de Gemeente Groningen opende het kunstwerk vanmiddag. Zij gaf aan als wethouder veel aandacht te hebben voor mentale gezondheid: “Mentale gezondheid wordt steeds belangrijker en het aantal mensen met mentale klachten stijgt, ook onder de inwoners van Groningen. Dat nemen we heel serieus.” Ervaringsdeskundige Roeland de Wilde deelde zijn verhaal over mentale gezondheid en benadrukte hoe belangrijk het is om je problemen met anderen te bespreken. Huisdichter van de RUG Ruth Ruijgers droeg een speciaal gedicht voor.

Marit Nygård, kleinkunst-pop muzikant, sloot af. Marit gebruikt haar liedjes om de wereld beter te begrijpen. Ze gaf een kijkje door de ogen van een student van begin twintig, zoekend naar pleisters-op-wonden en hoopt die met haar liedjes soms ook te kunnen plakken.

Activiteiten

In de periode van 15 tot en met 29 januari vinden in Groningen verschillende activiteiten plaats vanwege de komst van het beeld. Dit programma is een samenwerking tussen Mentaal Gezond Groningen, het Meerjarenprogramma voor mensen met een psychische kwetsbaarheid, Gemeente Groningen, Rijksuniversiteit Groningen, Hanzehogeschool Groningen, Noorderpoort, Het Alfa-college Jimmy’s 050, Usva, 113 zelfmoordpreventie en Menzis.

Hulp en ondersteuning

Denk je aan zelfdoding? Neem dan 24/7 gratis en anoniem contact op met 0800-0113 of chat op 113.nl .

Bij de RUG bieden we je ook ondersteuning indien nodig. Je staat er niet alleen voor. Kijk op de studentenwelzijn-portal hoe we jou kunnen helpen.

Onthulling van het standbeeld
Laatst gewijzigd:15 januari 2024 16:50