Over ons Actueel Nieuws

RUG onthult acht nieuwe hoogleraarportretten

12 januari 2024
decoratieve afbeelding
Portetten Senaatskamer. Foto: Gerhard Taatgen

De RUG onthulde donderdagavond 11 januari 8 nieuwe hoogleraarportretten, bestemd voor de Senaatskamer en de Faculteitskamers in het Academiegebouw van de universiteit.

Senaatskamer

Dit jaar zijn vier hoogleraren vanwege hun bijzondere verdiensten voor hun vakgebied geportretteerd voor de Senaatskamer. Aan de Senaatsgalerij worden de portretten van Nobelprijswinnaar Ben Feringa, antropoloog Marjo Buitelaar, godsdienstpsycholoog Hetty Zock, en de in 2021 overleden genetisch epidemioloog Marike Boezen toegevoegd.

Faculteitskamer

Vier emeritus hoogleraren schonken zelf of op initiatief van vrienden, familie of collega’s een portret aan de universiteit: orthopedisch chirurg Ron Diercks, wiskundige Arjan van der Schaft, kunsthistoricus Henk van Veen en de in 2000 overleden historicus Edzo Waterbolk. Deze portretten zijn bestemd voor de faculteitskamers van Medische Wetenschappen, Science and Engineering en Letteren en Wijsbegeerte.

De geportretteerde hoogleraren

Senaatskamer:

• Prof. dr. H.M. (Marike) Boezen, Faculteit Medische Wetenschappen - geportretteerd door Carla Rodenberg
  • Prof. dr. M.W. (Marjo) Buitelaar, Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij - geportretteerd door Dorine Kuiper
  • Prof. dr. B.L. (Ben) Feringa, Faculty of Science and Engineering - geportretteerd door Adriaan de Wolf
  • Prof. dr. T.H. (Hetty) Zock, Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij - geportretteerd door Dorine Kuiper

Faculteitskamers:

• Prof. dr. R.L. (Ron) Diercks, Faculteit Medische Wetenschappen - geportretteerd door Dorine Kuiper
  • Prof. dr. A.J (Arjan) van der Schaft, Faculty of Science and Engineering - geportretteerd door Farzaneh Maddahi
  • Prof. dr. H. Th. (Henk) van Veen, Faculteit der Letteren - geportretteerd door Marjolein Zijlstra-Mondt
  • Prof. dr. E. H. (Edzo) Waterbolk, Faculteit der Letteren - geportretteerd door Bram Stoof

Portretten