Over ons Actueel Nieuws

Bezoek de Europese Nacht van de Onderzoekers & Zpannend Zernike

Een groot wetenschapsfestijn!
13 september 2023

Op vrijdag 29 september, zaterdag 30 september en zondag 1 oktober presenteert de Groningse wetenschap en techniek zich in de volle breedte op meer dan 15 locaties in de stad.

Op vrijdag 29 september starten we met de Europese Nacht van de Onderzoekers in Forum Groningen. Anders dan de naam doet vermoeden is deze nacht niet van en voor de onderzoekers, maar juist voor alle nieuwsgierige mensen! Tussen 19.00 en 23.00 uur wordt Forum Groningen omgetoverd tot een wetenschapsfestival vol met wetenschapskomedie, discussies, mini-colleges, muziek en experimenten.

Op zaterdag 30 september en zondag 1 oktober is het weer tijd voor Zpannend Zernike, het jaarlijkse gratis wetenschapsfestijn voor kinderen in de basisschoolleeftijd.

Europese Nacht van de Onderzoekers

Op vrijdagavond 29 september organiseren de vier Schools voor Wetenschap & Samenleving van de RUG in Forum Groningen de Europese Nacht van de Onderzoekers samen met Studium Generale, YAG en Science LinX. Een avond vol korte quizzes, muziek, mini-college’s, interactieve opstellingen, humor en een gezellige borrel. Zoals gezegd, het is voor alle mensen die nieuwsgierig zijn, dus ook alle onderzoekers, medewerkers en studenten zijn welkom. Er is een programma in het Nederlands en Engels, internationale studenten en gasten zijn van harte uitgenodigd!

Het volledige programma vind je op de website van Forum. Luister, praat, experimenteer, onderzoek en quiz jij mee op vrijdagavond 29 september? Kaarten kosten 7,50, maar daarvoor krijg je wel twee gratis drankjes. Bestel je kaarten via deze link.

Zpannend Zernike

De EU Nacht gaat ook dit jaar naadloos over in Zpannend Zernike, hét gratis wetenschapsfestijn voor kinderen in de basisschoolleeftijd en hun ouders/begeleiders. Op zaterdag 30 september vind je Zpannend Zernike op verschillende plekken in de binnenstad en op zondag 1 oktober kun je naar de Zernike Campus om lekker aan de slag te gaan met wetenschap! Op verschillende locaties kun je op die dagen tussen 12.00 – 17.00 uur op een grote ontdekkingstocht door de wereld van de wetenschap. Of je nou van natuur houdt, van bewegen en gezondheid of van woorden en cultuur, voor alle kinderen is er iets te doen. Lees hier alles over het programma en locaties die meedoen!

De Europese Nacht van de Onderzoekers en Zpannend Zernike wordt mede gefinancierd door de Europese Commissie, onder het Horizon 2020 Onderzoek en Innovatie programma, grant agreement No 101060416.

Laatst gewijzigd:21 september 2023 09:27