Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws

GIMMICS - Farmaciestudenten onderwijzen met een Simulation Game

30 oktober 2023
New ways of teaching
New Ways of Teaching

In New Ways of Teaching vertellen docenten over hun innovatieve, creatieve en effectieve onderwijsinitiatieven. Van ongewone lesvormen tot nieuwe technologieën, alles komt aan bod. Hoe zijn deze ideeën ontstaan en wat is de impact ervan op studenten?

Deze maand: Dr. Tanja Fens , projectleider en coördinator van de Pharmacy Game International, prof. Katja Taxis , hoogleraar Farmacotherapie en Klinische Farmacie, en drs. Claudia Dantuma , docent-apotheker.

Tanja Fens, Katja Taxis, en Claudia Dantuma
Tanja Fens, Katja Taxis, en Claudia Dantuma

Wie houdt er nu niet van spelletjes? Spelletjes zijn leuk, je meet je met anderen en je steekt er wat van op. Je hebt te maken met doelen en regels en krijgt terug hoe je het doet. Zo gaat het ook in onze Pharmacy Game. Zoals dat gaat met spelletjes willen onze studenten winnen, waardoor ze hun beste beentje voorzetten. Wij bepalen de spelregels en beschrijven de spelomgeving, die te vinden zijn via de webtool. Feedback wordt gegeven in de vorm van gewonnen of verloren patiënten (punten). De game stimuleert de aandacht en het geheugen van studenten en helpt hen de leerdoelen te realiseren.

GIMMICS

De Pharmacy Game, ook wel bekend als GIMMICS (Groningen Institute Model for Management in Care Services), is een vak voor derdejaars masterstudenten Farmacie. De game is ruim twintig jaar geleden binnen de RUG bedacht en heeft sindsdien de wereld veroverd. GIMMICS is om meerdere redenen uniek. Ten eerste omdat innovatieve onderwijsconcepten zoals gaming en simulatie erin samenkomen. De game is in de loop der jaren zo ontwikkeld dat het de huidige praktijken van werken in een openbare apotheek optimaal weergeeft. Daarbij worden vaardigheden als communicatie, samenwerking, farmaceutische expertise en leiderschap verbeterd. Daarnaast beschikt de Pharmacy Game over speciale software, die wordt gebruikt door het beheerteam van de game dat de regels en activiteiten opstelt, studenten die het vak volgen en acteurs die patiëntsituaties naspelen in gesimuleerde apotheken. Met trots kunnen wij vermelden dat dit onderwijsconcept inmiddels op tien universiteiten wereldwijd is opgenomen in de farmacieopleiding.

decoratieve afbeelding
GIMMICS verbetert vaardigheden op het gebied van communicatie, samenwerking, farmaceutische expertise en leiderschap.

Simulatie door imitatie

In het onderwijs is simulatie een gestructureerde imitatie van de werkelijkheid. Er wordt een brug geslagen tussen het leslokaal en een ervaring uit de praktijk die het belang van leren onderstreept. Tijdens de Pharmacy Game maken we gebruik van live simulaties. We verdelen onze studenten in teams, die hun eigen gesimuleerde apotheek moeten runnen. Studenten kruipen in de huid van de apotheker en nemen klinische en professionele beslissingen in een authentieke en veilige omgeving die hun toekomstige beroepspraktijk dicht benadert.

Geen gevaar voor mensen

Het spel draait om verantwoordelijkheid en creativiteit. Aan het begin van de game bepalen de studenten de missie en visie van hun apotheek. Vervolgens maken ze een bedrijfs- en strategisch plan, verdelen ze de taken, werken ze met patiënten die hun apotheek komen bezoeken, verwerken ze recepten, gaan ze om met inspecties en onverwachte situaties, volgen ze onderwijsactiviteiten van PAOFarmacie (onafhankelijk postacademisch onderwijs voor apothekers) en nemen ze deel aan vergaderingen met huisartsen voor farmacotherapeutisch overleg. Alles is zo echt mogelijk, maar dan in een veilige omgeving waar niemand gewond kan raken. Het enige dat schade kan oplopen, is jouw puntensaldo op het dashboard. De game kan in het begin een beetje overweldigend zijn voor studenten, maar dit wordt gecompenseerd door de tevredenheid over de uiteindelijk behaalde resultaten en de verworven vaardigheden.

decoratieve afbeelding
GIMMICS simuleert de rol van een apotheker in een authentieke en veilige omgeving.

Continue verbetering

We zijn continu gericht op het integreren van ontwikkelingen uit de praktijk en het behouden van onze voortrekkersrol op het gebied van innovatie. Een voorbeeld hiervan is de coronapandemie, toen studenten rekening moesten houden met alle noodzakelijke maatregelen wanneer ze patiënten zagen. Ook moesten ze hun advies aanpassen wanneer ze vermoedden dat er sprake was van een coronagerelateerde aandoening. De opzet van het vak heeft ook een paar veranderingen ondergaan. Zo zijn we overgestapt op een hybride omgeving. We moesten gebruikmaken van online patiënten, maar dat pakte zeer positief uit omdat we daardoor meer gingen samenwerken met onze internationale collega’s. Onze collega’s uit Australië hebben hun game zelfs volledig getransformeerd.

decoratieve afbeelding
De game kan in het begin een beetje overweldigend zijn voor studenten, maar dit wordt gecompenseerd door de tevredenheid over de uiteindelijk behaalde resultaten en de verworven vaardigheden.

Voorbereiding op de toekomst

De Pharmacy Game is onlangs uitgebreid met de e-learningmodule die ingaat op het probleem van medicijnresten in het water. In deze module kunnen studenten lezingen en gesprekken van zeven belanghebbenden bijwonen. Deze belanghebbenden lopen uiteen van nationale instanties en bestuursorganen tot milieu-experts en zorgprofessionals zoals huisartsen, openbaar apothekers en ziekenhuisapothekers. De studenten gaan ook situaties naspelen waarin dit thema aan de orde komt en gaan een strategisch plan ontwikkelen waarin hun leidersrol in het apothekersberoep van de toekomst naar voren komt. Door rekening te houden met de werkelijkheid en studenten de gelegenheid te bieden om te leren door zelf te doen, bereiden we onze studenten voor op de uitdagingen van de toekomst.

Meer informatie

Geef, volg of ken jij een bijzonder, innovatief vak dat geschikt zou zijn voor deze serie? Dan horen we graag van je! Mail je suggestie naar news@rug.nl en vermeld 'New Ways of Teaching' in de onderwerpregel.

Laatst gewijzigd:08 mei 2024 14:46
View this page in: English

Meer nieuws

  • 16 december 2024

    Jouke de Vries: ‘De universiteit zal wendbaar moeten zijn’

    Aan het einde van 2024 blikt collegevoorzitter Jouke de Vries terug op het afgelopen jaar. Daarbij gaat hij in op zijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten en kijkt hij vooruit naar de toekomst van de universiteit in financieel moeilijke tijden.

  • 10 juni 2024

    Om een wolkenkrabber heen zwermen

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...

  • 24 mei 2024

    Lustrum 410 in beeld

    Lustrum 410 in beeld: Een fotoverslag van het lustrum 2024