Kunnen we bij de RUG de code van effectief leren kraken?
In deze maandelijkse blog over onderwijsvernieuwing vertellen docenten over hun innovatieve, creatieve en impactvolle onderwijsinitiatieven. Van bijzondere lesvormen tot nieuwe technieken - alles komt aan bod. Hoe zijn deze ideeën ontstaan en welke impact heeft het op de studenten?
Deze maand: Audrey Rousse-Malpat, Universitair docent Taalverwerving bij de Faculteit der Letteren over het effectief leren van een taal.
De titel van deze blog is geïnspireerd op een artikel dat ik samen met mijn Franse collega Grégory Miras schreef voor het online magazine The Conversation. In het stuk beschrijven we de pogingen van het Language Learning team van de Faculteit der Letteren van de Rijksuniversiteit Groningen en van veel middelbareschoolleraren in Nederland om de effectiviteit van het vreemdetaalonderwijs te verbeteren door in hun onderwijsmethoden onderzoeksresultaten uit de toegepaste taalwetenschap te gebruiken. De benadering die in het artikel wordt genoemd en onder andere in Groningen voor het eerst wordt toegepast, heeft een vorm die in de toegepaste taalwetenschap ‘usage-based’ wordt genoemd.
Het is belangrijk om te vermelden dat ik lesgeef in taal. Het is erg lastig om een taal te leren, vooral omdat onze studenten het binnen 30 studiepunten moeten kunnen! Naast het begrip van de kennis en cultuur, moeten ze zich ook de woordenschat, uitdrukkingen, routines en uitspraak eigen maken. Dat betekent voor ons als docent dat we ze de best mogelijke leeromgeving moeten bieden om de taal binnen en buiten het klaslokaal te gebruiken en om zicht te houden op hun voortgang.
Ons doel bij het Language Learning team is concreet gezegd het creëren van activiteiten en projecten waarin onze studenten de taal ‘gebruiken om te leren’ in plaats van ‘leren om te gebruiken’. (Dit is tevens de titel van een proefschrift over dit onderwerp, dat recent werd verdedigd door Wim Gombert: ‘From “learning to use” towards “using to learn”?’) We hebben gewerkt aan het geven van effectieve feedback door feedbacksessies te organiseren met studenten en leraren, waarin onze studenten getraind worden op het feedback geven aan elkaar. Ze werden gevraagd om de feedback te beoordelen en deze beoordeling om te zetten in concrete verbeterpunten.
Door onderzoek op dit gebied weten we hoe belangrijk ‘fouten maken’ is bij het leren, dus we hebben gezocht naar manieren om spreekangst zoveel mogelijk weg te nemen. We geven individuele leertrajecten de ruimte door gebruik te maken van adaptieve online leersystemen en houden zicht op hun voortgang door de individuele en collectieve behoeftes te verzamelen. Na analyse van deze behoeftes, stellen we de activiteiten en hulpmiddelen beschikbaar die hen verder helpen.
Onze studenten raken vaak gemotiveerd door de activiteiten en projecten waar ze aan werken. Ze vinden de films die ze moeten kijken of de oefeningen die ze moeten doen niet altijd leuk, maar ze zien de toegevoegde waarde van deze aanpak. Een aantal van hen heeft in het begin even tijd nodig om te wennen, omdat deze aanpak heel anders is dan hoe ze op de middelbare school een taal leerden. Ze hebben laten merken het te waarderen dat we voortdurend moeite steken in het innoveren van ons onderwijs en gaven ons graag suggesties over hoe het programma verbeterd kan worden. We zijn ons programma constant aan het evalueren om ervoor te zorgen dat het relevant blijft voor de generaties die nog komen. Werk in uitvoering, kun je wel zeggen!
Als deze ideeën je aanspreken of als je al met iets soortgelijks bezig bent, neem vooral contact met me op! Ik word altijd graag geïnspireerd door good practices en organiseer graag sessies over hoe we deze code kunnen kraken in Groningen!
Meer informatie
Laatst gewijzigd: | 04 april 2023 10:10 |
Meer nieuws
-
30 januari 2025
RUG-onderzoek naar extremisme in IJsselland
Hoewel extremisme in IJsselland een beperkt fenomeen is, moet het vanwege het dynamische en veelzijdige karakter en recente maatschappelijke ontwikkelingen serieus worden genomen door bestuurders en professionals. Dat concludeert een...
-
28 januari 2025
Online èn offline spelen belangrijk voor de ontwikkeling van digitale geletterdheid bij kinderen
Kinderen tussen de 8 en 12 jaar kunnen het best spelenderwijs hun digitale geletterdheid ontwikkelen. Dat kan zowel offline als online gebeuren. Digitale media-activiteiten van kinderen, zoals het bekijken van onlinevideo’s of gamen, lijken op...
-
28 januari 2025
Artistieke ambassadeurs: het maken van kunst als onderzoeksmethode
Schilderen, schrijven, theater maken – het zijn geen activiteiten waar je als eerste aan denkt bij wetenschappelijk onderzoek. Toch is dit mogelijk aan de Rijksuniversiteit Groningen.