Wonen aan de snelweg: enkel negatief, of (soms) ook positief?
Uit onderzoek van promovenda Marije Hamersma van de RUG blijkt dat de woontevredenheid bij snelwegen over het algemeen best hoog is. De negatieve impact van snelwegen op de woontevredenheid is grotendeels afhankelijk van de mate waarin nadelen worden beleefd. Bewoners wegen de negatieve impact van snelwegen af in relatie tot eventuele bereikbaarheidsvoordelen en andere kenmerken van de bredere woonomgeving. Hamersma pleit voor het belang van een integrale blik, met oog voor de weg als onderdeel in de lokale ruimtelijke omgeving.
Hamersma promoveert 16 maart aan de RUG. Ze voerde haar onderzoek uit in het kader van een samenwerking tussen de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen en Rijkswaterstaat, op het gebied van infrastructuurplanning.
Video's RUG
Het online videomagazine Unifocus belicht wekelijks onderwerpen die annex zijn met de Rijksuniversiteit Groningen, op het gebied van onderzoek (en samenleving), studentenleven, onderwijs, beleid en internationalisering. Andere video's staan in onze videoportal.
Laatst gewijzigd: | 27 september 2021 11:32 |
Meer nieuws
-
22 oktober 2024
De dreigende kloof op het platteland
Het valt wel mee met de veronderstelde kloof tussen stad en platteland, vindt Felix Pot. ‘Er dreigt eerder een kloof óp het platteland: tussen autobezitters en mensen die niet over eigen vervoer beschikken.'
-
25 september 2024
Slimme energietransitie vraagt om inclusieve aanpak
RUG-wetenschapper Christian Zuidema vertelt over hoe we samen kunnen overstappen naar een duurzame samenleving. Een slimme transitie vraagt om een betere verdeling van de voor- en nadelen, betoogt hij.
-
22 augustus 2024
NWO kent subsidie toe aan groot onderzoek naar relatie tussen platteland en stad
De relaties tussen platteland en stad zijn afgelopen jaren onder druk komen te staan en vragen om toekomstbestendige ruimtelijke oplossingen. Daarom onderzoekt het Fertile Soils project, waarin 10 kennisinstituten en 30 praktijkpartners...