Betere geluidsomgeving kan probleemgedrag beperken
Probleemgedrag bij mensen met ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen kan verminderen door hun geluidsomgeving te verbeteren. Dat concludeert promovenda Kirsten van den Bosch. Zij heeft een app ontwikkeld die begeleiders in zorginstellingen kunnen gebruiken. Van den Bosch promoveert op 29 oktober.
Mensen met ernstige verstandelijke en vaak visuele beperkingen kunnen last hebben van de geluiden in hun omgeving, omdat ze niet begrijpen waar ze vandaan komen en wat ze betekenen. Bovendien hebben ze weinig tot geen invloed op de - soms emotionele - geluiden van medebewoners, stemmen van begeleiders en muziek uit radio of televisie. Dat kan een onveilig gevoel geven en zo een negatieve invloed hebben op hun gedrag.
Meer informatie
- Kirsten van den Bosch
- Proefschrift Van den Bosch
- Faces of Science, profiel Van den Bosch
- (On)veilige geluiden voor ernstig gehandicapten
Video's RUG
Het online videomagazine Unifocus belicht wekelijks onderwerpen die annex zijn met de Rijksuniversiteit Groningen, op het gebied van onderzoek (en samenleving), studentenleven, onderwijs, beleid en internationalisering. Andere video's staan in onze videoportal.
Laatst gewijzigd: | 20 juni 2024 07:47 |
Meer nieuws
-
27 juni 2024
Oefenen met VR-kleuterklas wint Nederlandse Onderwijspremie 2024
Het project ‘De Klas op Orde met Virtual Reality’ van de Rijksuniversiteit Groningen heeft de Nederlandse Onderwijspremie 2024 gewonnen. Het project, een samenwerking van onder andere Jolien Mouw, universitair docent Onderwijswetenschappen, en het...
-
17 juni 2024
De Young Academy Groningen verwelkomt zeven nieuwe leden
Na de zomer verwelkomt de Young Academy Groningen opnieuw zeven nieuwe leden. Hun onderzoek bestrijkt een breed scala van onderwerpen, variërend van spraaktechnologie tot de filosofie van ethiek en politiek en de polymeerchemie.
-
11 juni 2024
Van de basisschool naar het voortgezet onderwijs: een nieuw begin
Sofie Lorijn onderzoekt de relaties tussen leeftijdgenoten bij de overstap van de basisschool naar de middelbare school. Ze vertelt ons wat haar bevindingen zijn.