Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waist versus waste

Understanding the Interface Between Consumer Food Consumption and Waste
Promotie:Mw. A. (Amber) Werkman
Wanneer:07 november 2024
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. J. (Jenny) van Doorn, prof. dr. ir. K. (Koert) van Ittersum
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Waist versus waste

Overconsumptie en voedselverspilling tegengaan door kleinere porties

Het onderzoek van Amber Werkman richt zich op overconsumptie en voedselverspilling. Het biedt inzichten en mogelijke oplossingen voor zowel de groeiende obesitasepidemie als de wereldwijde voedselverspilling. Haar conclusie: consumenten snoepen én verspillen minder wanneer zij zelf hun totale portie kunnen bepalen met behulp van kleine eenheden.

Overconsumptie en voedselverspilling zijn twee belangrijke uitdagingen op het gebied van voedselconsumptie. Enerzijds consumeren mensen te veel voedsel, wat bijdraagt aan de wereldwijde toename van obesitas. Anderzijds wordt er te veel voedsel verspild—gemiddeld 74 kg per persoon per jaar. Hoewel deze problemen altijd afzonderlijk zijn onderzocht, streeft het onderzoek naar een meer holistisch begrip van voedselconsumptie bij consumenten door beide aspecten samen te brengen. De resultaten geven inzicht in de wijze waarop verschillende individuele factoren en omgevingsfactoren de hoeveelheid gekocht, geconsumeerd en verspild voedsel beïnvloeden.

Het proefschrift bespreekt verschillende omgevingsfactoren en individuele factoren die van invloed zijn op de hoeveelheid voedsel gedurende het hele besluitvormingsproces van de consument. Het brengt de voedselpraktijken in kaart die de ‘good provider’-identiteit koppelen aan voedselverspilling. Door overmatig kopen te identificeren als de belangrijkste boosdoener, wordt er een interventie ontwikkeld en getest op het punt van aankoop om deze neiging te verminderen en de hoeveelheid voedsel die wordt gekocht te verlagen.

Er worden vraagtekens gezet bij de heersende marketingstrategie om voedsel in grote hoeveelheden (‘supersizen’) aan te bieden en stelt dat verpakkingen met kleinere sub-porties en eenheden meer productwaarde kunnen bieden. Verder wordt onderzocht of en hoe het aanpassen van de eenheidsgrootte kan bijdragen aan een vermindering van voedselconsumptie en -verspilling. Tot slot is er een algemene bespreking van dit onderzoek en de resultaten, behandelt zowel de management- als praktische implicaties en biedt richtingen voor toekomstig onderzoek.

Gezamenlijk benadrukken de bevindingen het cruciale belang van het selecteren en aanschaffen van de juiste voedselhoeveelheden bij het bestrijden van overconsumptie en voedselverspilling. Effectieve win-winstrategieën omvatten bijvoorbeeld het stimuleren van consumenten om te kiezen voor kleinere verpakkingsformaten en het verpakken van voedsel in kleinere sub-porties. Dus lijkt consumenten zelf de gewenste hoeveelheid voedsel laten opscheppen in relatief kleine eenheden de beste aanpak om de risico’s van grote porties te verminderen of zelfs volledig te elimineren.

lees ook het interview met Amber Werkman in het RUG-magazine: