Over ons Actueel Evenementen Academische Plechtigheden Opening Academisch Jaar

Opening Academisch Jaar 2024 - 2025

De Opening van het Academisch Jaar 2024 - 2025 vindt plaats op maandag 2 september 2024. De ceremonie heeft als thema 'Academie en Vrijheid.'

Het programma bestaat uit verschillende onderdelen, waaronder een openingsspeech van rector magnificus Jacquelien Scherpen, de uitreiking van de Alumnus van het Jaar Award, en een keynote speech. Daarnaast houdt voorzitter van het College van Bestuur Jouke de Vries een toespraak, draagt de nieuwe huisdichter van de RUG een gedicht voor en houdt een van de GUF-100-studenten een korte rede. Na afloop is er een receptie. Meer informatie over het programma en de aanmelding volgt.

De Opening van het Academisch Jaar 2023 - 2024 vond plaats op vrijdag 1 september 2023. De ceremonie stond in het teken van verbeelding, van onschatbare waarde in onderwijs en onderzoek. Het is de drijvende kracht achter ontdekken, leren en het zoeken naar oplossingen.

Het programma bestond uit speeches, debatten en muzikale intermezzo's. Ook vond tijdens de ceremonie de rectoraatsoverdracht plaats, waarbij Cisca Wijmenga afscheid nam en Jacquelien Scherpen officieel werd geïnstalleerd als rector magnificus van de RUG.

Lees meer over de Opening van het Academisch Jaar 2023/2024 of bekijk hieronder het videoverslag en enkele foto's.

Fotograaf Pjotr Wiese maakte foto's tijdens de ceremonie, zichtbaar op zijn website. Ook fotograaf Gerhard Taatgen was aanwezig. Een kleine sfeerimpressie op basis van de beelden van beide fotografen:

Laatst gewijzigd:20 juni 2024 16:24