Over ons Actueel Nieuws

Terugblik Opening Academisch Jaar 2024-2025

05 september 2024
Opening Academisch Jaar 2024-2025. Foto: Pjotr Wiese

De Opening van het Academisch Jaar 2024-2025 vond plaats op maandag 2 september 2024 met als thema Academie en Vrijheid. We kijken terug op een ceremonie met scherpe toespraken, mooie muziek en verrassende wetenschappelijke inzichten. De ceremonie werd traditioneel voorafgegaan door het cortège. Pro-Palestijnse activisten belemmerden de stoet van studentenverenigingen en hoogleraren de toegang tot de Martinikerk door op de grond te gaan liggen.

Rector magnificus

Onder andere rector magnificus Jacquelien Scherpen, voorzitter van het College van Bestuur Jouke de Vries en burgemeester van Groningen Koen Schuiling hielden een speech. Scherpen blikte terug op haar eerste jaar als rector magnificus, waarin veel gebeurde, van protesten tot aangekondigde overheidsbezuinigingen. Een jaar waarin ze zich soms afvroeg waarom we niet rechtstreeks met elkaar in gesprek gaan. Daarnaast werden er in het afgelopen jaar soms grote stelligheden geponeerd en ontbrak de nuance nogal eens. Op dat moment besloot ze kort te pauzeren, omdat de demonstranten teveel geluidsoverlast veroorzaakten om haar speech voort te zetten. Even later vervolgde ze haar speech en hield ze een pleidooi voor academische vrijheid die wetenschappers moeten hebben, inclusief de bijbehorende verantwoordelijkheden.

De RUG zal zich blijven uitspreken tegen het vreselijke geweld dat al bijna een jaar ten gevolge van het Israël-Gaza conflict plaatsvindt en zal de dialoog met de academische gemeenschap hierover blijven voeren.

Bezuinigingen en demonstratierecht

De Vries richtte zijn pijlen op Den Haag. Hij bekritiseerde de verregaande aangekondigde bezuinigingen en de kritiek van coalitiepartijen op het ‘wokisme’ dat volgens hen welig zou tieren aan de universiteiten. De Vries droeg ook oplossingen aan, onder andere via ‘glocalisering’: een combinatie van globalisering en lokalisering. Burgemeester Schuiling sprak zich uit voor de vrijheid van demonstratie en het belang van democratisch debat.

Meer op het programma

Naast deze speeches vertelde Bettina Reitz-Joosse over haar vakgebied: Latijnse Taal- en Letterkunde. Stef van Grieken ontving zijn Alumnus van het Jaar-award uit handen van de rector magnificus. De nieuwe RUG-huisdichter, Femke de Heer, droeg een gedicht voor over het thema Academie en Vrijheid. Tot slot sprak ook Quinten Jansen, GUF-100 winnaar van de Faculteit der Letteren. Muziek was er van de AMF Jazzband.

We danken iedereen voor hun aanwezigheid en kijken uit naar het nieuwe academische jaar!

Alle speeches en gedicht huisdichter

Sfeerfoto’s

De foto's zijn gemaakt door Pjotr Wiese. Alle foto's zijn terug te vinden op zijn website.

Laatst gewijzigd:05 september 2024 16:40