Onderdeel van Rijksuniversiteit Groningen

Nieuwe steen voor graf Frits Zernike en zus Elisabeth

15 mei 2024
decoratieve afbeelding
De nieuwe steen op het Zernike-graf

Op maandag 13 mei is op de begraafplaats Zorgvlied in Amsterdam een nieuwe grafsteen onthuld op het graf van RUG-natuurkundige en Nobelprijswinnaar Frits Zernike (1888 – 1966) en zijn zus, de schrijfster Elisabeth Zernike (1891 – 1982). De originele steen is eind jaren negentig verwijderd. Terebinth , de stichting voor funerair erfgoed, heeft het initiatief genomen tot het plaatsen van de nieuwe steen met hun beider namen.

Tekst ScienceLinX | Theo Jurriëns

Bert Lever, oud-voorzitter van Terebinth, heeft via een werkgroep van de Stichting graven van markante Nederlanders bezocht. ‘Nobelprijswinnaars zijn zonder discussie markante Nederlanders. In 2018 kwamen we er achter dat de steen op het graf van Frits en zus Elisabeth was verdwenen. Dat is nu hersteld’, aldus Lever.

(bericht gaat verder onder de video)

Eerherstel

Elisabeth Zernike heeft meer dan dertig romans en dichtbundels op haar naam. In 1921 was zij de eerste vrouw in Nederland die werd onderscheiden met een literaire prijs, toegekend door de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde. Elisabeth was ongehuwd en had geen kinderen. Omdat er geen directe familie was die kon zorgen voor haar graf werd zij na haar overlijden bijgeplaatst in het graf van haar broer, maar de grafsteen werd niet aangepast. Zo verdween een bekend literair schrijfster in de vergetelheid. Dat is nu hersteld: er is een nieuwe steen met de namen van Frits én Elisabeth.

Laatst gewijzigd:30 mei 2024 10:26