Skip to ContentSkip to Navigation
Onderwijs Aanmelden, inschrijven en collegegeld FAQ inschrijven en collegegeld Collegegeld

Betalen vanuit een niet SEPA-land

  • Hoe kan ik mijn collegegeld betalen?

    Je kunt vanuit een niet SEPA-land je collegegeld op de volgende manieren betalen.
  • Wanneer moet ik het collegegeld betaald hebben?

    Betaal het collegegeld of lever de machtiging in voor de startdatum van je opleiding.

    Bijvoorbeeld:
    • Startdatum 1 september, dan moet betaling of de machtiging op 31 augustus* door de RUG zijn ontvangen.
    • Startdatum 1 februari, dan moet betaling of de machtiging op 31 januari* door de RUG zijn ontvangen..
    Let op
    Een studiejaar loopt van 1 september t/m 31 augustus.
    • Start je op 1 september, dan betaal je (in eerste instantie) voor twaalf maanden.
    • Start je op 1 februari, dan betaal je voor de periode van februari t/m augustus (zeven maanden). Als je per 1 september doorgaat met je opleiding, dan betaal je weer van september t/m augustus.

    Als je je uitschrijft, heb je mogelijk recht op resitutie van (een deel van) het collegegeld.

    * Voor non-EU studenten kunnen i.v.m. immigratieprocedure andere deadlines gelden.

    Stel je vraag

  • Wat gebeurt er als ik te laat betaal?

    Zolang je het collegegeld niet hebt betaald, word je niet officieel ingeschreven. Je hebt dan ook geen recht op:
    • studiefinanciering,
    • de studenten OV-chipkaart,
    • toegang tot de Universiteitsbibliotheek,
    • toekenning- en gebruik computeraccount,
    • deelname aan andere onderwijsvoorzieningen.

    Stel je vraag

  • Wat zijn de betalingsgegevens van de Rijksuniversiteit Groningen (BIC-code/IBAN)?

    Je kunt het volledige collegegeld over maken op rekeningnummer NL84ABNA0425600904, ten name van Rijksuniversiteit Groningen, inzake onderwijsgelden. Vermeld bij de overschrijving je studentnummer, of je naam, voorletters en geboortedatum.

    Wanneer je betaalt vanuit een land dat niet de EURO-munteenheid voert, moet je ook de BIC- of SWIFT-code van de RUG vermelden: ABNANL2A. Het adres van de ABN AMRO Bank.N.V. is Gustav Mahlerlaan 10, 1082 PP Amsterdam.

    Stel je vraag

  • Wat gebeurt er wanneer ik niet genoeg geld op mijn rekening heb staan tijdens een incasso?

    In dat geval kunnen wij het collegegeld niet afschrijven. We raden je aan zelf de betaling te doen.

    Stel je vraag

  • Moet ik ook collegegeld betalen als ik geen vakken volg?

    Ja, zolang je ingeschreven staat moet je collegegeld betalen, ook als je geen vakken volgt.

    Stel je vraag

  • Wanneer worden de termijnen afgeschreven?

    Het collegegeld wordt geïnd in de laatste week van de maanden september, november, januari, maart en mei.

    Per termijn betaal je 1/5 deel van je collegegeld. Bij de eerste termijn wordt, naast 1/5 deel van je collegegeld, ook de administratiekosten geïnd.

    Meer informatie vind je op onze website.

    Stel je vraag

  • Wat is een BBC/ik studeer aan meerdere instellingen hoe kan ik hier/daar betalen?

    Een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC) is een bewijsstuk waaruit blijkt dat je het wettelijk collegegeld hebt betaald. Dit bewijsstuk heb je nodig als je, naast de Rijksuniversiteit Groningen, ook ingeschreven wilt staan bij een andere instelling in het hoger onderwijs.

    Je vraagt een BBC op de volgende manier aan:
    • Via Studielink kun je aangeven dat je via een BBC wil betalen
    • Vul het Aanvraagformulier verklaring in en het BBC wordt gestuurd naar de instelling waar je je ook wilt inschrijven.
    Je krijgt alleen een BBC als je officieel staat ingeschreven. Dit houdt o.a. in dat je het verschuldigde collegegeld hebt betaald of dat je machtigingsformulier is verwerkt.

    Let op: In tegenstelling tot andere betaalgegevens/-mogelijkheden geldt een BBC voor maximaal één studiejaar. Wil je een volgend jaar opnieuw o.b.v. een BBC ingeschreven worden, dan zal je opnieuw een BBC moeten aanleveren.

    Stel je vraag

  • Kan ik een factuur ontvangen? En hoe?

    Je werkgever of iemand anders kan jouw collegegeld betalen:

    • via een machtiging of een eigen betalingsopdracht.
    • via een factuur. Vul het formulier Aanvraag factuur in en degene die je collegegeld betaalt, ontvangt een factuur. Dit is alleen mogelijk voor aanvang van het collegejaar. 

    Vragen?

    Neem contact op met Studenten Informatie & Administratie.

    Stel je vraag

  • Hoe kan ik mijn rekeningnummer of betaalwijze wijzigen?

    Als je je betalingsgegevens in Studielink hebt ingevoerd en bevestigd, is het achteraf nog mogelijk om bepaalde wijzigingen door te geven. Bepaalde wijzigingen gaan echter pas in vanaf een later moment. Heb je bijvoorbeeld al het gehele collegegeldbedrag voor dit studiejaar betaald? Dan gaat de wijziging pas in vanaf het komende studiejaar. Meer informatie hierover staat op de website van Studielink.

    Heb je een fout gemaakt of wil je toch op een andere manier betalen? Neem dan contact op met Studenten Informatie & Administratie.

    Stel je vraag

View this page in: English