Engels op het VMBO
We gaan ervanuit dat alle jongeren tegenwoordig Engels spreken en begrijpen. Ze horen en zien immers zoveel Engels op internet via muziek, vlogs, series, games en chats…. Zo leren ze de taal bijna vanzelf. Maar wat gebeurt er als je niet zo goed kunt leren? En het Engels echt niet vanzelf begrijpelijk wordt? Ook deze jongeren willen graag meepraten en meedoen. Hoe kan de Engelse les hen helpen de aansluiting te behouden? Dat is een vraag die docenten Engels in de laagste niveaus van het VMBO (Basis/Kader) bezighoudt. De studenten Laurens, Muteber en Pamela (master applied linguistics) onderzoeken deze vraag voor het Stad & Esch te Hoogeveen.
Vragen uit de praktijk
Docenten Engels op lagere niveaus van het voortgezet onderwijs doen hun uiterste best om hun leerlingen Engels te leren. Maar omdat de stappen vaak maar klein zijn is het soms moeilijk in te schatten of de leerlingen echt vooruitgaan. Daarbij kunnen docenten soms ook twijfelen aan hun eigen aanpak. Is deze wel effectief voor dit specifieke type leerlingen of zou het ook anders en misschien wel beter kunnen? Hoe houd je de leerlingen gemotiveerd om iets te leren dat niet gemakkelijk gaat en hoe kun je ze kleine successen laten ervaren?
Stuk voor stuk interessante vragen om onderzoek naar te doen. Echter, veel onderzoek naar taalonderwijs vindt plaats in havo/vwo-scholen en in het hoger onderwijs. Misschien omdat dat bekender terrein is voor onderzoekers en omdat er gemakkelijker effecten gemeten kunnen worden. Toch is het maatschappelijk gezien erg belangrijk dat juist kinderen die minder goed kunnen leren de beste ondersteuning krijgen. Anders komen ze als jongvolwassenen gemakkelijk buitenspel te staan. Onderzoek, samenwerking met docenten en praktische adviezen zijn van groot belang om dit zoveel mogelijk te voorkomen.
Laatst gewijzigd: | 06 augustus 2021 14:55 |