Koopgedrag en de rol van Nederlandse maatkleermakers
Wij zijn Kate (BA International Relations), Ornella (BA International Relations) en Marcus (BA Arts, Culture, Media) en we werken aan een teamopdracht voor de Career Minor van de Faculteit der Letteren. We proberen momenteel de vraag te beantwoorden 'Welke rol kunnen Nederlandse maatkleermakers spelen bij het veranderen van de manier waarop consumenten in Nederland kleding kopen en naar kleding kijken?'
Momenteel werken we aan dit project in samenwerking met Branchevereniging Mode Ambachten Noord (BMA-Noord). De BMA is een collectief van modemakers met als doel: traditionele technieken in stand houden, kennis delen, ondernemerschap bevorderen en milieuvriendelijk werken door kleding per stuk te maken. Kortom, het zijn lokale kleermakers die unieke items maken van lokale materialen voor hun omgeving. We zijn gevraagd om dit onderzoek te doen en inzicht te geven in hoe lokale kleermakers kunnen concurreren met grotere merken in de huidige veranderende markt. COVID-19 heeft ons een werkelijk unieke kans geboden om deze vraag te onderzoeken, aangezien meer consumenten stilstaan bij de herkomst van producten. Ze kochten eerder internationale producten, maar willen nu ook vaker lokaal gemaakte dingen kopen. Verder blijkt uit onderzoek van ABN Amro dat Nederlandse consumenten bereid zijn (iets) hogere prijzen te betalen voor duurzame goederen van hoge kwaliteit.
We schrijven momenteel een strategiedocument voor de organisatie waarin we al hun informatie, ons onderzoek en aanbevelingen verzamelen om in januari aan BMA-Noord te presenteren. Met dit onderzoek hopen we BMA-Noord handvatten te geven om zich te onderscheiden in tijden waarin duurzaamheid hoog op de agenda staat.
Laatst gewijzigd: | 24 maart 2022 16:12 |