Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels Taal, Cultuur en Communicatie Projecten

Cultureel management door studenten

Om culturele evenementen neer te zetten is vaak een sterk staaltje planning en initiatief nodig van verschillende partijen. Zo gebeurt het meeste werk in de culturele sector achter de schermen en niet op het podium. In het vak Management and Entrepreneurship (M&E) leren bachelorstudenten van de opleiding Kunst, Cultuur en Media hoe het organiseren in de culturele sector eraan toegaat. Dit jaar zijn daar twee adviesrapporten uitgekomen voor stichting Deinum/de Rijdende Popschool en Crosswise.

Het eerste rapport is een adviesrapport voor stichting Deinum/de Rijdende Popschool. De stichting zet zich in om kunst, en muziek in het bijzonder, toegankelijk te maken op het Groningse platteland. Hiermee wil de stichting talentontwikkeling en inclusiviteit in de creatieve sector stimuleren. Studenten Anna Huh, Eliza Curran, Dominic Bouvy, Marit van der Weele en Liana Prodorutti analyseerden het strategisch plan van de stichting in het vak M&E. Hierin werd onderstreept dat de stichting gebruik kan maken van samenwerkingen met soortgelijke organisaties om zich zo sterker neer te zetten. Zo wordt door de studenten gesuggereerd dat cross-sectionele samenwerkingen bevorderlijk kunnen zijn voor de stabiliteit van een kleine organisatie zoals stichting Deinum. Door samenwerkingen aan te gaan met zowel non-profit als for-profit organisaties, kan de stichting haar financiële zekerheid bewaren.

Het tweede rapport is geschreven voor Crosswise. Crosswise zet zich in om samenwerkingen in de culturele sector te bevorderen. Hierin zet de organisatie zich vooral in om een brug te slaan tussen culturele theorie en praxis. Zo wil de organisatie innovatieve kunstvormen die voortkomen uit interdisciplinaire samenwerkingen stimuleren. Studenten Anas Younes, Areti Gianouli, Laura ten Kate en Zara Masrour schreven een adviesrapport voor stichting Crosswise. Hieruit kwam naar voren dat de organisatie in haar marketing meer nadruk mag leggen op de unieke bijdrage die interdisciplinaire samenwerkingen hebben voor de kunsten.

Beide adviesrapporten benadrukken dat kleine veranderingen achter de schermen een grote impact kunnen hebben voor het succes van een culturele organisatie of stichting. Het werk dat achter de coulissen plaatsvindt is minstens zo belangrijk als dat wat er op het podium komt te staan.

Laatst gewijzigd:16 juli 2024 14:36