Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels

RUG studenten aan de slag als adviesbureau voor Mooiedingenmakers

28 juni 2023

Mooiedingenmakers is met meer dan 200 leden de grootste netwerkorganisatie voor creatieve freelancers in het Noorden van Nederland. Ze brengen freelancers in contact met elkaar en matchen opdrachtgevers aan lokale opdrachtnemers. Zo bouwt MDM aan een sterke, Noordelijke creatieve industrie. Maar geven ze alle disciplines wel evenveel aandacht? Welke doelgroepen zijn goed vertegenwoordigd? Welke niet? Waar kunnen ze nieuwe leden vinden en hoe bereiken ze die het beste?

Studenten Eva Postema, Floor Bijker, Laura van der Laan, Luna van Dijk, Marieke Voogt en Sabijn Janssen gingen met deze vragen aan de slag. Eerst analyseerden ze hoe MDM zich profileert als bedrijf in de culturele sector van Noord Nederland. Daarna hebben de studenten de huidige leden van MDM gesegmenteerd op basis van hun discipline en de regio waarin ze actief zijn. Zo bepaalden ze waar MDM al goed vertegenwoordigd is en waar niet. Als laatste namen ze de marketing en PR van MDM onder de loep.

Het grootste advies dat de studenten aan Mooiedingenmakers meegeven is het vrijstellen van meer middelen, financieel en qua tijd, voor marketing en PR. MDM besteedt veel van hun marketing en PR uit aan deskundige leden. Daarnaast hebben ze een klein budget dat bedoeld is voor het inhuren van externe partijen als er marketing gerelateerde zaken zijn die ze niet kunnen uitbesteden aan leden. Als MDM zichtbaar wil zijn gebieden die ze nog niet goed bereiken, zouden ze hier bijvoorbeeld meer evenementen kunnen organiseren. Maar ook het plaatsen van advertenties op social media gericht aan Drentse makers zou hieraan bijdragen. Dit kost echter meer dan dat het kleine budget en de tijd die ze op dit moment vrijstellen voor PR en marketing. Ook omdat dit om meer onderzoek naar het gebruik van social media voor marketing vraagt.

Volgens de studenten heeft Mooiedingenmakers een voorsprong op hun concurrentie vanwege hun werkwijze. De manier waarop MDM optreedt als ‘matchmaker’ en het sociale en laagdrempelige karakter maakt MDM aantrekkelijk voor ondernemers. Dit maakt ook dat de marketingstrategie wat beter moet aansluiten bij de doelen en identiteit van de organisatie. Belangrijk is het zichtbaarder maken van de ledenprofielen op de site. Dit zou MDM kunnen doen door leden relevante informatie, zoals vorige opdrachten, te laten toevoegen aan hun profiel. Ook zou er een standaard template kunnen worden ontwikkeld waarin leden een aantal vragen beantwoorden. Zo wordt het profiel persoonlijker en interessanter voor potentiële opdrachtgevers.

Naast de website is MDM’s Instagram account (bijna 2000 volgers) een belangrijke component van de communicatie. MDM kondigt hier veel evenementen aan, maar geeft een beperkte hoeveelheid informatie over de evenementen zelf. Volgens de studenten zou MDM de toegankelijkheid van de site door kunnen zetten in hun gebruik van social media. Zo groeit het bereik van MDM en de kans dat incidentele bezoekers doorklikken naar de website of zelf potentiële opdrachtgevers worden. Hier is het eerste advies natuurlijk ook van belang. Hoeveel geld en tijd gaat in het ontwikkelen van deze digitale kanalen zitten?

De studenten Mooiedingenmakers een unieke en essentiële organisatie en benadrukken het belang om te groeien. Niet alleen voor Mooiedingenmakers zelf, maar ook voor de Noordelijke creatieve sector is dit belangrijk. Dat er in ieder geval genoeg talentvolle mooie dingen makers zitten in het Noorden hebben de studenten wel laten zien. Maak er gebruik van!

Op 10 mei presenteerden de studenten hun marketingplan aan Mooiedingenmakers.

Laatst gewijzigd:05 juli 2023 16:26