Dr. Billie de Haas en dr. Josje van der Linden: 'Participatief Actieonderzoek in Oeganda; kansen en uitdagingen'
Billie de Haas werkt als universitair docent bij het Population Research Centre (PRC), faculteit ruimtelijke wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens haar promotieonderzoek deed zij participatief actieonderzoek met als doel de implementatie van seksuele voorlichting op middelbare scholen in Oeganda te verbeteren.
Jenny Cameron (2007) onderscheidt drie soorten participatief actieonderzoek: liberatory projecten, onderzoek met een organisatie en onderzoek voor een organisatie. Billie paste een mix van de laatste twee toe en deed onderzoek voor Rutgers, het Nederlands kenniscentrum seksualiteit, naar de motivaties van Oegandese docenten om seksuele voorlichting te geven en met Rutgers en haar partners in Oeganda om de implementatie te verbeteren.
Josje van der Linden werkt als onderzoeker en docent bij de Rijksuniversiteit Groningen (sectie lifelong learning) en Hogeschool iPabo in Amsterdam/Alkmaar (reken-wiskunde-onderwijs). Binnen beide instellingen werkt zij aan onderzoek waaraan de participanten mede vorm geven. In Noordwest Oeganda onderzocht zij hoe lokale organisaties elkaar na de conflictsituatie daar vonden om samen aanvullende onderwijsprogramma’s aan te bieden. In termen van Cameron sloot haar onderzoek aan bij een liberatory project.
In de duolezing gingen beide in op het combineren van de verschillende vormen van participatief actieonderzoek, de mogelijkheden die het met zich meebrengt, maar ook de institutionele barrières. Hoe kun je hier mee omgaan om succesvolle veranderingen binnen organisaties te bewerkstelligen en wat betekent dit voor jouw rol als onderzoeker? Waar wordt ‘ownership’ gecreëerd en wie wordt er ‘empowered’?
Laatst gewijzigd: | 30 april 2018 11:37 |