Gedrag van leerkrachten
Het is voor leerkrachten een welbekend fenomeen: ze hebben een leerling in de klas die zich niet gedraagt en moeten daar op een juiste manier op reageren. Soms kunnen deze situaties klein beginnen en daarna uit de handlopen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een leerkracht een reactie van een leerling verkeerd interpreteert: hierdoor kunnen de spanningen hoog oplopen. Het alternatief is natuurlijk ook mogelijk: wanneer een leerkracht bijvoorbeeld een hele fijne klas heeft, gaat hij of zij zich dan ook anders gedragen? Om te kijken hoe een leerkracht reageert op leerlingen, kan je een observatie toepassen. Bij zo'n observatie gaat een onderzoeker in de klas zitten, maar deze mengt zich niet met de situatie. Je kijkt dan enkel naar wat er om je heen gebeurt en maakt een momentopname.
Leerkrachten en klassenmanagement
Het kan zijn dat een leerkracht het moeilijk vindt om te reageren op lastige leerlingen. Elke leraar zal dit dan ook op een andere manier aanpakken. Op de site van stichting School en Veiligheid staan een aantal voorbeelden van een aantal ‘valkuilen’ waar een docent in kan vallen waardoor een situatie wellicht uit de hand loopt. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld niet snel genoeg grensoverschrijdend gedrag van de leerling begrenzen, omdat de leerling anders steeds een stapje verder kan gaan. Op deze website staan ook manieren om deze situaties te de-escaleren. Bijvoorbeeld wat te doen als een leerling emotioneel reageert, Of wanneer een leerling agressief wordt naar de leraar toe? Je zou voor je profielwerkstuk je hierin in kunnen inlezen en vragen of jij eens bij een klas zou mogen kijken. Jij kan dan bijvoorbeeld onderzoek doen naar of leraren handelen op de manier zoals aangeraden op de website en in literatuur. Je zou ook kunnen kijken naar of bepaald gedrag van leraren effectief is of juist niet.
Leerkrachten met meewerkende leerlingen
Er zal voor leraren ook een groot verschil zitten in of hun klas meegaand is of juist niet. Wanneer een klas juist erg meewerkt en goed luistert naar de leerkracht, kan het gedrag van de docent ook anders worden. Hier zou jij ook een observatie op kunnen toepassen. Bijvoorbeeld, zijn leerkrachten met meewerkende leerlingen ook meer begaan met hun leerlingen? Krijgen leerlingen ook meer vrijheid van de leerkracht wanneer zij zich goed gedragen in de klas? Dit zijn allemaal voorbeelden van onderwerpen die jij kan gebruiken in je profielwerkstuk waarbij je observaties kan gaan doen.
Wil jij voor je profielwerkstuk een observatie in een klas doen? Vraag dan eerst rond bij verschillende scholen of zij hieraan mee willen werken. Voorafgaand is het ook verstandig om aan jouw begeleider te vragen of zij akkoord gaan met jouw onderzoek. Heb je nog tips nodig of vragen over jouw onderzoek of observatie? Mail ons op gammasteunpunt rug.nl.
Laatst gewijzigd: | 11 december 2023 11:15 |