Phileas bus simulator
De Rug heeft onderzoek gedaan, naar het gedrag van chauffeurs bij het besturen van de Phileas, een hypermodern elektronisch geleid nieuw voertuig. Het onderzoek vond plaats in een rijsimulator die staat opgesteld in het visualisatiecentrum van het Centrum voor Informatie Technologie (Smitsborg). Groningse onderzoekers van de vakgroep Psychologie, in samenwerking met het Centrum voor High Performance Computing en Visualisatie (HPC/V) van het Universitair Rekencentrum, bekeken hoe de chauffeur het rijden in de Phileas ervaart en of het veilig is om deels geautomatiseerd deels normaal te rijden. Proefrijders zijn chauffeurs van de firma ARRIVA en de Eindhovense firma Hermes.
De Phileas bus
De bus rijdt in principe in drie verschillende modi: met handbesturing zoals een normale bus, halfautomatisch en geheel automatisch. In die laatste modus rijdt hij als een soort metro, weliswaar op de weg, maar er is een aparte busstrook met speciale magneetnageltjes in het wegdek, en daarmee zoekt hij zijn weg over de baan. Met een vaste snelheid en in een vaste koers vliegt-ie over de weg. Als hij bij de halte komt, gaat-ie geheel automatisch ‘krabbend’, want alle wielen worden apart bestuurd, naar de halte. Die is gelijkvloers, en net als in de metro gaan dan twee grote deuren open. Mensen kunnen gelijkvloers in- en uitstappen, seconden later gaan de deuren weer dicht en hup, de bus rijdt verder. Dat levert dus heel veel tijdwinst op, met als gevolg dat dit voertuig bijna twee keer zo snel gemiddeld rijdt als een normale bus.
Laatst gewijzigd: | 04 oktober 2024 12:41 |