Frank Brokken
Het kan vreemd lopen. Nu de vakantieperiode is begonnen raak ook ik
steeds meer in een vakantiestemming, en in dat verband herinnerde ik mij een
incident dat zich een paar jaar geleden voordeed tijdens mijn vakantie.
Wij waren tijdens die bewuste vakantie in de Verenigde Staten, in de buurt
van Palm Springs. Een mooie omgeving, vooral als je van woestijnen houdt. Dat
doe ik, en dat betekent ook dat je een groot deel van de tijd ‘uit de
beschaving’ bent. Maar vroeg of laat moet je weer even terug naar de
beschaving voor het doen van inkopen: ‘Groceries and Gas’.
Goed, we rijden een dorpje binnen en stoppen voor het plaatselijke
supermarktje. Geen grote gigamarkt, maar zo'n klein dorpswinkeltje, midden in
het dorp, met een paar parkeerplaatsen ervoor. Wij naar binnen voor onze
boodschappen. Korte tijd later komen we weer buiten en wat doe je dan: je
opent de deur van je (huur)auto om de boodschappen in te pakken en je vakantie
vervolgens zorgeloos voort te zetten.
Terwijl we daarmee bezig zijn valt 't me op dat er een kabaal van je welste
om me heen hoorbaar is. Ik zeg nog tegen Esther, mijn vrouw: "wat een
klere herrie, laten we snel weggaan". Maar op dat moment realiseer ik me
dat het onze auto is die zo'n kabaal maakt. Niet alleen maakt-ie
geluid, maar alle lampen gaan onophoudelijk aan en uit. Nou had ik nog niet
getankt, maar ik vond dit protest van de auto toch wel wat overdreven....
Daar sta je dan. Midden in een dorp bij een auto die niet van jezelf is en die
je (dus) niet goed kent: de auto heeft kennelijk een alarminstallatie die
afgaat om een reden die je niet begrijpt, maar die dat doet omdat jij zelf
iets onduidelijks verkeerd hebt gedaan. Geloof me: je bent dan weliswaar geen
autodief of -inbreker, maar je voelt je uitermate ongemakkelijk. Het excuus
aan de omstanders: "I'm sorry, this is a rental car, and I have no
idea what happened" maakt in ieder geval op jezelf een uitermate lamme
indruk.
Ik heb een dergelijke situatie in een latere vakantie nog eens meegemaakt.
Inmiddels weet ik wat je ertegen moet doen: gewoon de deur van de bestuurder
ontsluiten met het sleuteltje (je weet maar nooit wie van de lezers nog eens
iets aan deze tip heeft). Ik weet nog steeds niet wat het alarm heeft doen
afgaan, maar dat is misschien ook minder relevant dan de vraag wat je
vervolgens moet doen.
Een aardig beveiligingsincident, dat allerlei parallellen heeft met
ICT-beveiliging, het onderwerp van deze Pictogram-column.
Opmerkelijk is het gedrag van de omstanders. Die doen eigenlijk niks.
Hooguit een vage reactie zoals "hè, daar gaat (weer eens) een
alarminstallatie af". Het zal de omstanders worst zijn. Ik weet niet wat
de plaatselijke police officer zou hebben gedaan wanneer hij/zij in de
buurt zou zijn geweest, maar van de omstanders heb je als bad guy
kennelijk weinig te vrezen.
Maar de alarminstallatie bereikt in ieder geval wel een belangrijk doel: de
activiteiten van de inbreker worden vertraagd. De gedachte achter veel
beveiligingsinitiatieven is niet eens zozeer om het de inbreker onmogelijk te
maken zijn doel te bereiken, maar om het de inbreker zo moeilijk te maken
dat-ie stopt of omkijkt naar een ander doel.
Persoonlijk vind ik de belangrijkste les van mijn vakantie-incident nog wel
dat je als beheerder van een systeem (of dat nou de huurauto is of een
computer) voldoende feeling met het systeem moet hebben om de reacties
van het systeem te kunnen waarnemen en er adequaat op te kunnen reageren. Je
staat natuurlijk niet alleen voor aap wanneer je alarminstallatie afgaat door
eigen toedoen, maar als je dan ook nog niet eens weet wat je ertegen moet
ondernemen, dan is het wel erg droevig gesteld met je eigen kennis over 't
systeem: een brevet van onvermogen, als het ware.
Ook bij ICT-beveiliging kunnen zich min of meer spectaculaire incidenten
voordoen, waarvan je je afvraagt hoe ze in hemelsnaam hebben kunnen optreden,
en die het gevolg kunnen zijn van een gebrekkige feeling met het
systeem, of met impliciete veronderstellingen.
Een opmerkelijk voorval had te maken met de ondergang van de H.M.S.
Sheffield op 4 mei 1982: het schip werd getroffen door een Exocet-raket
tijdens de Falkland-oorlog. Dat de raket door de verdediging van het schip kon
breken, had te maken met het feit dat de Exocet van Franse makelij is.
Frankrijk en Engeland zijn beide lid van de NAVO, en dus (sic!) wordt
er geen Exocet-raket op een Engels schip afgevuurd, zo meende de software van
de computers van de Sheffield. Tja....
Maar ook in ons oude vertrouwde RC gebeuren soms onverwachte zaken. Binnen het
RC staan computers opgesteld die bij het RC in onderhoud zijn. Het gebruik
wordt overgelaten aan ‘derden’. ‘Onderhoud’ betekent in dit geval niet
meer dan ‘het aan de praat houden van het besturingssysteem en het uitvoeren
van patches die door de softwareleverancier worden aangeboden’. Da's
niet echt een goed recept voor ‘feeling houden met het systeem’,
maar zo zijn de afspraken nou eenmaal.
Wanneer vervolgens de gebruiker van het systeem een database-server
installeert, waarop het standaard, door de leverancier van de
database-software ingestelde wachtwoord (twee letters (!!)) in gebruikt
blijft, dan moet je niet vreemd opkijken dat zo'n database-server wordt gehacked.
De inbreker die daarmee merkwaardig genoeg ook toegang kreeg tot het systeem
zelf, installeerde meteen ook maar een web- en ftp-server.
Het duurde enige tijd voordat de inbraak (door de gebruiker, niet door de
RC-beheerders) was geconstateerd. De schade viel achteraf gelukkig mee, maar
wat ik hiervan leer is:
- softwareleveranciers installeren soms onverwachte, en naar de huidige
inzichten onverstandige defaults: weet wat er op je computer is
geïnstalleerd en zorg ervoor dat onnodige software is afgesloten of
verwijderd.
- het zou goed zijn wanneer onderhoudsafspraken er niet alleen op
gericht zijn een computer ‘aan de praat’ te houden. Het
systeembeheer moet eigenlijk ook in de gelegenheid worden gesteld feeling
met het systeem te ontwikkelen, waardoor het systeem aan de beheerder
duidelijk kan maken dat er onregelmatigheden plaatsvinden.
- gebruikers hebben een eigen verantwoordelijkheid wanneer het gaat om
zaken als het kiezen van wachtwoorden. Het blijven gebruiken van een default,
door de software-leverancier ingesteld wachtwoord, is niet verstandig.
Enige tips: kies een wachtwoord van minstens zes tekens, niet alleen
letters, maar gebruik ook cijfers en speciale tekens.
- beveiliging is niet een zaak van alles of niets, maar voornamelijk een
kwestie van mentaliteit. Wie de medewerking heeft van de betrokkenen
(softwareleveranciers, systeembeheerders, gebruikers) kan jarenlang met
plezier gebruik maken van ICT-systemen. De hacker zal een
redelijk beveiligd systeem al snel overslaan, om op zoek te gaan naar
een eenvoudiger slachtoffer.
Het opzetten van beveiliging is zoiets als het afsluiten van verzekeringen:
het helpt je de ellende te minimaliseren, maar kan niet meer garanties bieden
dan dat. Net zoals een brandverzekering niet betekent dat je vervolgens maar
een vuurtje kunt stoken in de huiskamer, betekent ICT-security niet dat je ‘de
beveiliging’ als gebruiker maar helemaal over moet laten aan ‘de beheerder’.
Maak er teamwork van, om zo te bereiken dat ICT-systemen langdurig
veilig kunnen worden gebruikt.