Fred Bosman
Frank den Hollander
Met ingang van dit studiejaar is de
bibliotheekintroductie in de Universiteitsbibliotheek ingrijpend vernieuwd. De
introductie begint nu met een web based training , bestaande uit
videofragmenten gevolgd door tekstpagina’s met detailinformatie.
Elk jaar bezoeken vele honderden eerstejaarsstudenten van verschillende
studierichtingen de UB voor een bibliotheekinstructie. Wat ze tijdens zo’n
instructie aan informatie en cursussen krijgen aangeboden hangt af van de
wensen van de betreffende faculteit. Zo is de zeer uitgebreide
bibliotheekinstructie bij de studierichting geschiedenis onderdeel van het
vaardighedencollege. De historici in opleiding zien bij de UB een
introductiefilm, krijgen een rondleiding en oefenen zich in het gebruik van de
OPC en in het ‘zoeken op onderwerp’ met speciaal daarvoor gemaakte
interactieve computerprogramma’s. Naast dit (standaard-)programma krijgen de
studenten door medewerkers van de UB gemaakte oefenvragen voorgelegd, waarmee
ze zelf in de bibliotheek aan de slag gaan. Sommige delen van deze instructie,
zoals de introductiefilm en het oefenprogramma voor de OPC, worden bij
instructies van faculteitsbibliotheken ook gebruikt.
‘Door de bomen het bos’
De introductiefilm die de UB tot op heden voor studenten vertoonde, ‘Door
de bomen het bos’ geheten, dateert uit 1997. De film vertelt het verhaal van
een tweedejaarsstudente die voor een bijvak een referaat moet schrijven en
gevolgd wordt tijdens haar zoektocht langs catalogi, bibliotheeklocaties,
studiezalen en uitleenbureau. Gedurende vijf studiejaren is de film door vele
duizenden studenten en andere belangstellenden bekeken.
‘Door de bomen het bos’ oogt nog steeds verrassend fris; ook de laatste
groepen studenten die de film bekeken waardeerden de inhoud zeer. In de loop
der tijd kwam echter één nadeel van de film steeds duidelijker aan het
licht: doordat de verschillende bibliotheekprocessen zeer gedetailleerd werden
gevolgd verouderde de film snel. Zo vielen bijvoorbeeld de fraaie, maar
ouderwetse catalogusschermen in MS-DOS-zwartwit wel erg op. Dat feit, én de
grotere mogelijkheden van Internet voor educatieve doeleinden leiden tot
plannen voor een wat eigentijdsere opzet van de introductiefilm.
Pr en instructie
Waar ‘Door de bomen het bos’ een introductiefilm pur sang was,
wilden we nu rekening houden met de ‘houdbaarheid’ van het medium, en de
kans op eventuele snelle veroudering van de inhoud van de film zo klein
mogelijk maken. Om dit doel te verwezenlijken konden we gebruik maken van de
inmiddels voortgeschreden techniek: de bewegende beelden moesten onderdeel
worden van een zogeheten web based training (WBT), waarbij de
videofragmenten meer de grote lijnen zouden behandelen en de bijbehorende
tekstpagina’s wat dieper op de materie zouden ingaan. Evident voordeel van
deze werkwijze is dat tekstpagina’s, met al snel verouderde
detailinformatie, in een later stadium gemakkelijker en veel goedkoper zijn te
muteren als filmscènes.
Een nevenvoordeel van deze aanpak is dat daarmee de
bibliotheek ook de beschikking krijgt over een film die, als video zonder de
tekstpagina’s, ook voor pr-doeleinden kan worden ingezet, zoals bijvoorbeeld
voor ouders van studerenden tijdens de jaarlijkse ouderdag.
In mei is het scenario voor de film geschreven. Deze moest een overzicht
schetsen van de complexe en dynamische bibliotheekwereld, van het gebruik van
de bibliotheekvoorzieningen, de aard van de collecties en de vele facetten van
het werk van de bibliothecaris. In de daarop volgende tekstdelen zou, als
gezegd, nadere informatie voor gebruikers worden opgenomen.
Uiteindelijk is gekozen voor de vorm van een documentaire. Aan de hand van
interviews met studenten, onderzoekers en bibliotheekmedewerkers wordt een
beeld geschetst van de bibliotheek als werkplek, als centrum voor de
universitaire informatievoorziening, als leverancier van digitale informatie,
als bewaarplaats van zeldzaam en kostbaar materiaal en als klantvriendelijke
organisatie. Als uitgangspunt voor de film en voor de tekstdelen is gekozen
voor én het verschaffen van informatie over de voorzieningen van de
bibliotheek én het inzicht geven in wat er achter de schermen gebeurt. Dit
alles onder de titel: ‘Een venster op de wereld’.
De web based instructie (film en tekstdelen) is ook inzetbaar bij
facultaire bibliotheekintroducties. Eigen aan de vernetwerkte
informatievoorziening van de RUG-bibliotheken en het onderling sterk op elkaar
afgestemde bibliotheekbeleid is dat veel van de geboden informatie tevens
betrekking heeft op faculteitsbibliotheken.
Dat geldt niet voor een opvallende scène in de film. Daarin vertelt professor
Tauber, de architect van het UB-gebouw, over het ontwerp en de bouw van de UB
op de aanvankelijk omstreden plek in de binnenstad. Samen met zijn zoon Frans,
die tekende voor het interieur, spreekt hij over de hobbels die genomen
moesten worden, de oplossingen waarvoor gekozen werd, en het resultaat dat hem
- en ons - bijna twintig jaar na dato nog steeds met tevredenheid vervult.
Een venster op de wereld
De informatievoorziening aan de Rijksuniversiteit Groningen
Scenario: Fred Bosman, Frank den Hollander
Projectleiders: Martin de Jonge, Maurice Foulon, Pentascope Groningen
Regie, video-editing: Marcel Krol
Camera: Peter Buis
Voice over: Carmen Schilstra
Muziek: Karlo Feunekes
Vormgeving wbt: Rijk …, Manfred Hindimith
Additionele geluidsproductie: Soundbase Groningen
Medewerkers aan de film: Meindert Donker, Peter Eijgelshoven, Rose
Headley, Frank den Hollander, Gerda Huisman, Janny Jonkers, Peter van
Laarhoven, Renate Meijer, Vincent Peters, Dorien van Rheenen, Anton Scheurink,
F.A. Tauber, P.H. Tauber, Anita Verhoeven, Suzanne van der Weide
Bijdragen aan de wbt: Henk Druiven, Gerda Huisman, Peter van Rees,
Johan Stadtman, P. H. Tauber
|
Productie
Voor het vervaardigen van de film werd aangeklopt bij Pentascope, een
bedrijf dat zich bezig houdt met het implementeren van veranderingen van
allerlei aard in organisaties. Pentascope heeft ook een grote vestiging in
Groningen, met activiteiten op onder meer het gebied van multimedia en e-learning.
Allereerst werd gezamenlijk een werkdocument opgesteld met een beschrijving
van de doelen en deliverables. Video-experts van Pentascope hielden het
op de UB geschreven scenario tegen het licht, er werd een uitgebreid draaiboek
gemaakt en er werden twee dagen in de maand juni geprikt waarop ‘gedraaid’
zou gaan worden.
Deze dagen bleken ideaal voor de opnames van de film. In het UB-gebouw
heerste een topdrukte, met duizenden studenten blokkend voor de laatste grote
tentamens voor de zomervakantie. De filmploeg probeerde uiteraard zo weinig
mogelijk overlast te veroorzaken, en ondanks enige gefronste wenkbrauwen is
dat ook goed gelukt, met als resultaat mooie beelden van volle studiezalen,
hardwerkende studenten en natuurlijk ook veel (sociaal) verkeer in het
trappenhuis. Een mooi voorjaarszonnetje leverde precies dat extra licht op dat
de cameraman nodig had.
Eind juni was er op de UB een eerste vertoning van de film in ruwe montage.
Tegelijkertijd liet de vormgever van de web based training enkele proefpagina’s
zien met teksten, illustraties en het venster met de videofragmenten. De maand
juli werd vervolgens gebruikt om zowel de teksten van de web based training in
de definitieve vorm aan te leveren, als om de opmerkingen naar aanleiding van
de eerste vertoning van de bewegende beelden in de definitieve montage te
verwerken. Een tweede ronde voor kleinere correcties volgde in augustus,
waarna het geheel gereed is voor gebruik.
Opzet van de web based training
Zoals gezegd: de film ‘Een venster op de wereld’ is een documentaire
over de wetenschappelijke informatievoorziening in Groningen. Getracht is
vooral de ‘grote lijnen’ vast te houden, waarna in aansluitende
tekstpagina’s meer instructieve elementen aan bod komen.
De film (met de bijbehorende teksten) is opgedeeld in zeven hoofdstukken
(scènes) waarin onder meer de volgende onderwerpen worden behandeld:
- De bibliotheek als werkplek
Verschillende studenten en een universitaire medewerker komen aan het
woord. Hoe gebruiken zij de bibliotheek en haar voorzieningen? Met in de
tekstpagina’s informatie over de voorzieningen van de verschillende
bibliotheken van de RUG.
Informatie door de eeuwen heen (oude en kostbare werken)
Conservator Gerda Huisman laat enkele schatten uit de collectie zien. Met in
de tekstpagina’s informatie over de Zaal Oude en Kostbare Werken en in
aansprekende beelden een selectie uit het oude bezit.
Een venster op de wereld
Dierfysioloog Anton Scheurink vertelt over de mogelijkheid vanaf de
eigen werkplek elektronische tijdschriften op te sporen en in te zien, en te
worden geattendeerd op nieuw verschenen artikelen op zijn vakgebied. In de
tekstpagina’s krijgt de student informatie over de catalogi, bestanden en
andere middelen waarmee men literatuur kan vinden.
Het gebouw
De architecten vader en zoon Tauber vertellen over de hoofdlijnen van
het ontwerp van de UB. In de tekstpagina’s voor geïnteresseerden meer
informatie over de vormgeving en inrichting van het gebouw.
De klantgerichte organisatie
Vakreferent Peter van Laarhoven wordt geïnterviewd over het afsluiten
van licenties voor elektronische tijdschriften, het zo goed mogelijk
ontsluiten van elektronische bronnen voor de gebruiker en de toekomst van de
(elektronische) informatievoorziening. Met in de tekstpagina’s onder meer
informatie over de elektronische informatievoorziening, over het zoeken op
onderwerp, cursussen en de inrichting van het universitaire netwerk.
De collecties
Vakreferent Anita Verhoeven vertelt aan de hand van een voorbeeld over
de geschiedenis van de collectie en magazijnmedewerker Meindert Donker laat
zien hoe snel een levering uit het magazijn plaats vindt. Met in de
tekstpagina’s informatie over de groei van de collectie en over de aard
van de collecties van faculteitsbibliotheken en UB.
Lenen uit de collecties
De medewerkster van het uitleenbureau Janny Jonkers legt de gang van
zaken bij het lenen uit en de zaalmedewerkster Dorien van Rheenen vertelt
meer over de studiezaalcollecties. In de tekstpagina’s informatie over
leentermijnen, lenerspas, interbibliothecair leenverkeer en dergelijke.
Het gebruik van de web based training
De film, zonder de tekstpagina’s met detailinformatie, duurt ruim
twintig minuten en kan desgewenst als een geheel worden vertoond. Daartoe is
een versie op VHS-video aangeleverd. Naar verwachting zal deze vorm van
vertoning toegepast worden bij enkele wat kortere bibliotheekintroducties en
vooral bij gelegenheden als bijvoorbeeld de jaarlijkse ouderdag.
Voor de meest gebruikelijke instructie zal de web based training, film en
tekstdelen, in complete vorm via het universitaire intranet en internet worden
ingezet. Bij een instructie zoals die doorgaans in de
Multimedia-onderwijsruimte op de 1e verdieping van de UB wordt gegeven, is het
dan de bedoeling dat de student, aan een eigen pc gezeten, de gehele web based
training lineair doorloopt. Dus: eerst een filmscène bekijkt, daarna de
vervolgpagina’s doorleest, dan de volgende scène, etc. Het gaat hier niet
om een echt interactieve cursus, waarbij de student ook nog vragen moet
beantwoorden en daarop weer feedback van het programma krijgt. De meeste
groepen eerstejaars die de bibliotheekinstructie volgen werken na deze web
based instructie nog met de trainingmodule voor het gebruik van de OPC en met
die voor het zoeken op onderwerp. Deze beide computerprogramma’s zijn wel
interactief van opzet.
Het spreekt voor zich dat de training op de homepage van de UB wordt
opgenomen. In september zal de training waarschijnlijk alleen in de UB gevolgd
kunnen worden, daarna komt deze ook via de nieuwe website van de UB
beschikbaar. Het is vanaf dan dus ook mogelijk de web based training via
internet op willekeurig welke andere plaats te volgen. Aan het slot van de
training kan de student door het opsturen van een e-mailformulier aan de
docent kenbaar maken deze gevolgd te hebben.
Weer op niveau
Met de productie van ‘Een venster op de wereld’ is de
bibliotheekinstructie van de UB weer op het niveau waarop deze hoort te zijn.
De film geeft een mooi beeld van een modern bedrijf dat voorop wil blijven
lopen op het gebied van de wetenschappelijke informatievoorziening, maar
tegelijkertijd zijn geschiedenis niet verloochent en schatten uit het verleden
koestert. De web based training biedt studenten de benodigde informatie over
de Groningse universitaire bibliotheekwereld, maar ook interessante extra
weetjes en prachtige illustraties.
De training is gemaakt in nauwe samenwerking met Pentascope. De keuze voor
dit bedrijf bleek een goede. Mede door de grote expertise en inzet van de
medewerkers van Pentascope kon de training in een heel plezierige samenwerking
en in heel korte tijd worden geproduceerd.