In deze editie staat de dienstverlening van de RC Servicedesk van de RUG
centraal. Wat doet de Servicedesk en waarvoor kun je een beroep doen op de RC
Servicedesk voor ondersteuning?
RC Servicedesk – deel 2 -
Werken met de pc gaat niet altijd probleemloos, daar kan iedere
computergebruiker over meepraten. Een helpdesk zoals de RC Servicedesk kan in
dat soort gevallen uitkomst bieden. De RC Servicedesk bevindt zich in het RC
Servicecentrum op het Zernikecomplex en is het eerste aanspreekpunt voor
gebruikers van diensten die door het RC worden aangeboden. Daarnaast voert de
RC Servicedesk voor een aantal diensten administratieve en logistieke
werkzaamheden uit die direct contact met de gebruiker vereisen.
Om een beeld te krijgen voor welke vragen en problemen u bij de RC
Servicedesk terecht kunt, volgt hier deel 2 van een overzicht van de diensten
die door de RC Servicedesk worden ondersteund. In het eerste deel van dit
overzicht in het vorige nummer van Pictogram kon u lezen over: OPRIT
(internetabonnement, Opritkabeldienst (internet via de kabel), Flits
(studentflats met netwerkverbinding), STING (inbelvoorziening voor
RUG-studenten), Centrale identificatie/e-mailvoorziening voor studenten,
Nestor (elektronische leeromgeving) en de RUG-thuis pc regeling (pc
thuiswerk-plek). Meer informatie hierover vindt u op de website van de RC
Serivcedesk.
(Gemeenschappelijk Administratief Intranet). De RC Servicedesk
is het centrale meldpunt voor storingen, vragen en opmerkingen betreffende
de centrale administratie-applicaties van de RUG. De internet-pagina www.rug.nl/rc/organisatie/pictogram/archief/gai
is alleen toegankelijk voor speciaal bevoegden.
PC Support. Onder deze naam biedt de technische dienst van het RC
ondersteuning wanneer u (hardware-) problemen heeft met uw pc. In dat geval
kunt u de pc bij de RC Servicedesk voor reparatie inleveren. De
RC Servicedesk zorgt vervolgens voor de verdere afhandeling met de
technische dienst.
RC Onderwijscluster. Het RC beschikt over een aantal computerzalen
waar studenten van de faculteiten Economie, Bedrijfskunde en Ruimtelijke
Wetenschappen achter computers kunnen werken. De RC Servicedesk
beantwoord vragen en biedt hulp bij problemen die optreden tijdens het gebruik
van computers.
Surfnet Software. Surf is de software leverancier van alle
universiteiten in Nederland. De RC Servicedesk biedt ondersteuning bij
vragen over of problemen met de software die door Surf wordt uitgegeven.
Vragen, op- en aanmerkingen kunnen zowel telefonisch (363 32 32) als per
e-mail (rcservicedesk@rc.rug.nl) worden gesteld. Meer informatie over
Surf is te vinden op www.surfnet.nl.
PKI (Public Key Infrastructure). Beveiliging van informatie die over
het internet gaat, wordt steeds belangrijker. De RUG biedt met deze
voorziening de mogelijkheid om mail beveiligd over het internet te versturen.
De RC Servicedesk treedt op als contactpersoon.