In deze editie staat de dienstverlening van de RC Servicedesk van de RUG
centraal. Wat doet de Servicedesk en waarvoor kun je een beroep doen op de RC
Servicedesk voor ondersteuning?
Werken met de pc gaat niet altijd probleemloos, daar kan iedere
computergebruiker over meepraten. Een helpdesk zoals de RC Servicedesk kan in
dat soort gevallen uitkomst bieden. De RC Servicedesk bevindt zich in het RC
Servicecentrum op het Zernikecomplex en is het eerste aanspreekpunt voor
gebruikers van diensten die door het RC worden aangeboden. Daarnaast voert de
RC Servicedesk voor een aantal diensten administratieve en logistieke
werkzaamheden uit die direct contact met de gebruiker vereisen.
Om een beeld te krijgen voor welke vragen en problemen u bij de RC
Servicedesk terecht kunt, volgt een overzicht in twee delen van de diensten
die door de RC Servicedesk worden ondersteund. In dit nummer het eerste deel.
OPRIT is de internet-inbeldienst voor medewerkers en studenten van de
RUG en het hoger onderwijs en onderzoek in Noord-Nederland. Met een
abonnement op OPRIT is het mogelijk om vanaf de thuiswerkplek toegang te
krijgen tot het eigen instellingsnetwerk en internet.
Opritkabeldienst. Het Oprit-abonnement via de kabel voor medewerkers
en studenten van de RUG en het hoger onderwijs en onderzoek in
Noord-Nederland. Informatie over tarieven en voorwaarden m.b.t. het
woongebied is te verkrijgen bij de RC Servicedesk of op de hierboven
genoemde Oprit-site.
Flits. De drie studentenflats van de Stichting Studenten Huisvesting
aan de Esdoornlaan, Duindoornstraat en Kornoeljestraat in Selwerd zijn met
een glasvezelverbinding direct aangesloten op het universiteitsnetwerk. De
circa 1000 studentenkamers zijn voorzien van een netwerkaansluiting. Meer
informatie over Flits is ook te vinden op de Oprit-site.
STING (Studenten Internet Groningen). Deze inbeldienst is speciaal
voor studenten van de RUG. Met STING is het mogelijk vanaf elke plek met een
pc en een telefoonlijn verbinding te maken met de universitaire
onderwijsvoorzieningen en internet. Er zijn geen abonnementskosten aan STING
verbonden, telefoontikken blijven wel voor eigen rekening.
Centrale identificatie / e-mailvoorziening. RUG-studenten hebben
sinds aanvang van het collegejaar 2001-2202 een centraal RUG-account
(loginnaam en password) en een centraal e-mailadres. De RC Servicedesk
is met betrekking tot deze voorziening het aanspreekpunt voor studenten van
de faculteiten Economie, Bedrijfskunde en Ruimtelijke Wetenschappen.
Daarnaast fungeert de RC Servicedesk ook als aanspreekpunt (back office)
voor lokale helpdesken van de universiteit. Wanneer studenten niet terecht
kunnen bij hun lokale helpdesk, zoals ’s avonds en op zaterdag, is het ook
mogelijk om een beroep te doen op de RC Servicedesk.
Nestor. De elektronische leeromgeving van de universiteit. Studenten
en docenten kunnen met vragen over het gebruik en de toepassing van Nestor
terecht bij hun lokale helpdesk. Voor de faculteiten Economie, Bedrijfskunde
en Ruimtelijke Wetenschappen is dat de RC Servicedesk. Buiten kantooruren is
de RC Servicedesk m.b.t. Nestor aanspreekpunt voor alle studenten en
docenten.
RUG thuis-pc regeling. RUG-medewerkers kunnen tegen gunstige
voorwaarden een pc aanschaffen via de thuis-pc regeling. Jaarlijks wordt er
door het RC een actie georganiseerd waarin een aantal pc's tegen een
gunstige prijs worden aangeboden. Buiten de acties om bestaat de
mogelijkheden om een pc via het RC Servicecentrum aan te schaffen. De
helpdesk-ondersteuning van de thuis-pc regeling wordt verzorgd door de RC
Servicedesk. De RC Servicedesk is tevens de tussenpersoon voor deelnemers
aan de RUG thuis-pc regeling en de leverancier(s) van de apparatuur.