Inbelvoorziening voor alle studenten van de RUG
Anneloes Degenaar a.l.degenaar@rc.rug.nl
Zoals in de vorige Pictogram reeds is beschreven, is er sinds 1 september jl. veel veranderd voor de studenten van de RUG op het gebied van ICT-voorzieningen voor het onderwijs.
Elke RUG-student beschikt voortaan over een centraal netwerk- en e-mailaccount, waarmee tijd- en plaatsonafhankelijk op het universiteitsnetwerk kan worden gewerkt. Deze internetpagina voor studenten biedt onder meer toegang naar de elektronische leeromgeving Nestor, het studievoortgangsysteem ProgressWWW, de webmail client CommuniGate Pro en de Inbelvoorziening voor studenten.Om de toegang voor studenten vanaf de thuiswerkplek of waar dan ook naar deze onderwijsvoorzieningen op RUGnet mogelijk te maken, biedt de universiteit een inbelvoorziening. Deze inbelvoorziening voldoet aan kwalitatief hoogstaande eisen en heeft voldoende capaciteit om alle studenten gebruik van te laten maken. Er worden door de RUG geen kosten aan individuele gebruikers in rekening gebracht en de privacy van de gebruikers wordt blijvend gewaarborgd.
Deadline
Om deze voorziening per 1 september te kunnen realiseren, werd in juni RC-medewerker Andries Weening benoemd als projectleider. Hoewel de tijd voor implementatie en promotie kort was, is de deadline gehaald. Inmiddels hebben zich de eerste honderden studenten aangemeld, verdeeld over alle faculteiten. Het ligt in de verwachting dat dit aantal wekelijks zal toenemen.
De inbelvoorziening is volledig aangesloten bij de centrale e-mailvoorziening; studenten kunnen met dezelfde username, password inloggen. Er wordt nog onderzocht of in de toekomst hiernaast Calling Line Identification zal worden toegepast. Calling Line Identification houdt in dat studenten het telefoonnummer dienen op te geven van waaruit zij gebruikmaken van de inbelvoorziening.
Als projectmedewerker heb ik mij onder meer bezig gehouden met het promotiedeel. Dit heeft onder meer geresulteerd in een fraai vormgegeven folder en poster over de inbelvoorziening. Beiden zijn verkrijgbaar bij de RC Servicedesk en lokale helpdesks. Misschien zijn de fietsbellen al gesignaleerd.
Prijsvraag
Tevens is er een prijsvraag uitgeschreven voor studenten om tot een pakkende naam te komen van deze nieuwe voorziening. Na de sluitingsdatum voor inzendingen (1 oktober) zal een jury, bestaande uit ondergetekende, Willemieke Baan (RC Servicecentrum), Robert Janz (technisch directeur RC) en Andries Bierling (IEB, Bureau) aan de hand van opgestelde criteria een geschikte naam selecteren.
De prijs voor de winnende inzending is een Fujitsu notebook type Amilo M6500 ter waarde van ƒ 4.979,- inclusief een ‘RUGzak’ en een Kodak digitale camera type EZ-200.
Daarna zal bij deze nieuwe naam een logo worden ontwikkeld en zal de inbelvoorziening opnieuw gepromoot worden, onder meer via een vernieuwde website.
Klankbordgroep
Om te zorgen dat de website van de inbelvoorziening blijft voldoen aan de kwaliteits- en functionaliteitseisen van de gebruikers zal een klankbordgroep worden geformeerd, die bestaat uit een aantal van de inbelvoorziening gebruik makende studenten en RC-medewerkers. Inmiddels hebben zich al een aantal studenten aangemeld. De klankbordgroep zal regelmatig bijeenkomen en de voorziening evalueren en aanbevelingen doen ter verbetering.
index Pictogram 5