Helpdesk

helpdesk@rc.rug.nl

Helpdesk is een vaste rubriek waarin vragen en problemen met betrekking tot computergebruik door deskundigen behandeld worden.

Deze keer staat de helpdesk-rubriek in het teken van de nieuwe Studenten Inbelvoorziening en het universitaire centrale netwerk- en e-mailaccount voor studenten. Een overzicht van een aantal vragen die bij de Helpdesk binnenkwamen.

Inbelvoorziening voor studenten

Ik kan met mijn Oprit-abonnement niet inbellen met m’n nieuwe password, maar wel met het Vasco-token.

Om met het nieuwe password te kunnen werken, moet je je eerst aanmelden voor de Studenten Inbelvoorziening.

Is de overgang van OPRIT naar de Studenten Inbelvoorziening van invloed op de instellingen op de pc, SURFkit of het inbelnummer?

Wanneer je van OPRIT overgaat naar de Studenten Inbelvoorziening, hoeven de instellingen niet te worden gewijzigd en hoeft SURFkit niet opnieuw te worden geïnstalleerd.

Wat gebeurt er met mijn Oprit-account?

Als je alleen gebruik maakt van OPRIT kan je abonnement worden beëindigd. Vooruitbetaald abonnementsgeld kun je terugkrijgen. Maak je gebruik van de Oprit-kabeldienst of FLITS, dan moet je om administratieve en logistieke redenen je abonnement wel behouden. Er zullen in dat geval geen abonnementskosten meer in rekening worden gebracht. Als je een Vasco-token in je bezit hebt, dien je die in te leveren nadat je toegang hebt tot internet via de Studenten Inbelvoorziening.

Centraal RUG- en e-mailaccount

Hoe kan ik mijn loginnaam van mijn netwerk-account vinden?

Je loginnaam bestaat uit je studentennummer bij de RUG, voorafgegaan door de letter ‘S’. In totaal zijn dat acht tekens. Je studentnummer staat op je studentenkaart en ook op alle aan jou gerichte brieven van de Centrale Studentenadministratie (CSA).

Wanneer moet ik mijn password wijzigen en hoe doe ik dat?

Het initiële password dat je gekregen hebt (zie de brief die in augustus aan alle studenten van de RUG hierover is verstuurd) heeft een beperkte geldigheid en moet je dus zo spoedig mogelijk wijzigen. Let er op dat je het initiële password maar enkele keren kunt gebruiken, daarna is het niet meer geldig!

Vervolgens is je nieuwe password steeds 100 dagen geldig en moet je het voor die tijd in elk geval wijzigen. Houd je password voor jezelf, geef het niet uit handen, ga er net zo zorgvuldig mee om als met je pincode. Door passwords te achterhalen kunnen derden zich illegaal toegang verschaffen tot gegevens die alleen voor jou bestemd zijn. Om de kans hierop te minimaliseren tref je hierbij enige tips:

  • Je password moet uit minimaal 8 tekens bestaan.
  • Maak gebruik van kleine- en hoofdletters, van cijfers en leestekens.
  • Gebruik geen bestaande woorden of afkortingen.
  • Gebruik geen persoonlijke gegevens, van jezelf, vrienden of familieleden.
  • Typ geen password in wanneer iemand je op de vingers kijkt.
  • Verander je password zo nu en dan.

Hoe is mijn e-mailadres opgebouwd?

Je e-mailadres bestaat uit een persoonsdeel, voor het @ teken (= je naam) en uit een locatiedeel, achter het @ teken (= student.rug.nl): persoonsnaam@student.rug.nl

Ik ben de brief met gegevens over mijn account, loginnaam en password kwijt.

Neem contact op met de lokale helpdesk van je faculteit. Zij kunnen dan met behulp van je studentnummer en naam een nieuw password aan je toekennen. Het is hierbij verplicht om je te legitimeren, liefst met je studentenkaart, anders met paspoort of ander identiteitsbewijs.

Kan ik mijn e-mailadres nog wijzigen?

Nee dat kan niet. Het centrale e-mailadres, dat je gekregen hebt, geldt voortaan als jouw officiële e-mailadres voor de gehele universiteit. Daar gaan alle voor jou bestemde elektronische berichten met een formele status heen van, door en uit de universiteit.

Hoe kan ik een koppeling leggen vanuit het e-mailprogramma dat ik nu gebruik naar de centrale e-mailserver?

Wat moet ik doen als ik van mijn facultaire e-mail omgeving overstap op de centrale e-mail omgeving?

Met behulp van het programma UniAccess kun je mailarchieven overzetten. Verder is het belangrijk om je omgeving op de hoogte te stellen van je nieuwe e-mailadres. Vergeet ook niet om je oude e-mailadres af te melden bij distributielijsten en dergelijke.

Ik krijg geen verbinding met Nestor en ProgRESS-WWW, wat moet ik doen?

Neem contact op met de lokale helpdesk van je faculteit. Voor zaken die met Nestor te maken hebben kun je contact opnemen met Nestor-support: elosupport@eccoo.rug.nl.

Ik heb geen RUG-account gekregen, wat kan ik doen?

Neem contact op met de lokale helpdesk van je faculteit.

Hoe kan ik in Communigate Pro een ‘Copy to Self’ mailbox maken?

Het webmail-programma Communigate Pro is zo ingesteld, dat er niet automatisch een ‘Copy to Self’-mailbox aangemaakt wordt. De reden hiervoor is dat de mailtjes die in een dergelijke mailbox opgeslagen worden, ruimte kosten. Wil je toch een mailbox maken waarin de mailtjes die je verstuurd hebt automatisch worden opgeslagen, dan kun je dit op de volgende manier doen.

  • Druk op de knop ‘Mailboxes’ in het menu. Verzin een naam voor de mailbox waarin je jouw verzonden mail wilt bewaren, bijvoorbeeld ‘Copy to Self’. Vul deze naam in het invoerveld in en druk op de knop ‘Create’.
  • Druk op de knop ‘Settings’ in het menu. Ga met de schuifbalk naar beneden tot je in de sectie ‘Message Composer’ komt. Selecteer de naam van je nieuwe mailbox in de listbox van de knop ‘Sent’ en druk op ‘Update’.

Begin pagina


index Pictogram 5