Beste Wim
Alex Klugkist - directeur UB
schrijft aan
Wim Liebrand - directeur RC, informatie- en communicatietechnologie
Je ontboezeming over de snelle veranderingen en je schets over de gevolgen daarvan voor de samenleving in het algemeen en het universitaire onderwijs en onderzoek in het bijzonder spraken mij zeer aan. Ik hoop en verwacht dat de ontwikkeling van de Elektronische Leeromgeving een succes wordt en wij sluiten daar met onze diensten graag bij aan. Geen eenvoudige opgave, maar wel een boeiende en spannende opdracht. ‘Alles stroomt en niets blijft’, luidt een Griekse wijsheid. Dat stromen zou in onze tijd kunnen slaan op de digitale informatie-uitwisseling. Nochtans hoop ik dat onze bijna drie miljoen boeken blijven. Het papieren geheugen kunnen wij niet missen en bibliotheken hebben mede als taak een ‘archieffunctie’ voor de universiteit te vervullen. Die archieffunctie willen wij overigens ook graag uitbreiden tot de ‘digitale wereld’. Het project ‘archivering websites Nederlandse Politieke Partijen’ is daarvan een mooi voorbeeld.
Of het nu gedrukt is of digitaal, of gewoon een beetje allebei (multimediaal dus), de vraag is hoe wij de weg weten te vinden in de overdaad aan informatie waarmee wij in toenemende mate worden geconfronteerd? Beschikbaarstelling van het volledige instrumentarium aan catalogi, bibliografische bestanden, databanken, gedrukte boeken, rapporten en tijdschriften, elektronische full-text databases etc. etc. op een gebruikersvriendelijke wijze staat daarbij vanzelfsprekend aan de basis en staat bij ons daarom hoog in het vaandel. Maar dat is dus van het goede al gauw te veel. Hoe kunnen wij studenten, docenten en onderzoekers dan helpen om in die overdaad precies datgene te vinden wat zij zoeken en nodig hebben, hoewel wij geen universele geleerden zijn? Het instrueren in zoektechnieken is natuurlijk van belang. En het inschakelen van geavanceerde search engines, zoekmachines, draagt ook bij aan de oplossing van het probleem. Het geven van instructie en voorlichting over alles wat mogelijk is kan ook geen kwaad. Maar hoe bereiken wij effectief onze gehele doelgroep?
Regelmatig spreek ik eens een bibliotheekgebruiker aan en hoor hem dan uit of hij op de hoogte is van het scala aan diensten dat de UB en de faculteitsbibliotheken te bieden hebben. Mijn bevindingen daarbij zijn wisselend. Hoe kan het nou dat prof. Prlwitskovsky nog steeds niet weet dat hij met behulp van een interbibliothecair leen-account zelf allerlei documenten kan aanvragen. Dat hij er geen gebruik van maakt is één ding, maar dat hij zegt er zelfs nog nooit van gehoord te hebben….!!?? . En dat terwijl zijn faculteitsbibliothecaris hem nota bene zo’n account al twee jaar geleden met of zonder zijn medeweten heeft toegekend. Deugt het geheugen van de man niet of deugen wij bibliothecarissen niet? Presidentskandidaat Bush zou zo'n professor wellicht een ‘major league asshole’ noemen en overgaan tot de orde van de verkiezingsdag. Maar zo steek ik niet in elkaar. Ik fiets zo’n dag licht depressief naar huis.
“Wat vindt U van ons DUTCHess-bestand? Raadpleegt U het wel eens?”, vroeg ik laatst opgewekt aan mevrouw Vrageraar, die toch echt geverseerd is in haar vak. “Och ja, wat zal ik ervan zeggen….” antwoordde zij diplomatiek, zeker omdat zij mij niet wilde kwetsen. En daarna moest zij gauw naar haar afspraak. Zij kijkt mij tegenwoordig schichtig aan en mijdt mij. Geen klantenbinding dus.
Ik heb er mijn collega’s eens op aan gesproken. Mijn conclusie is dat wij nooit genoeg kunnen doen aan het geven van voorlichting en instructie en het bieden van goede ondersteuning. In dat verband: ‘leve de helpdesk’. Als ik goed geïnformeerd ben, is daar dit nummer van Pictogram grotendeels aan gewijd. ‘Help U zelf, dan helpt U ook een ander’, is een Nederlands gezegde dat steeds meer ten grondslag lijkt te liggen aan onze economische politiek. Ik zou dat gezegde willen omkeren: ‘Help een ander, dan help je ook jezelf’. Althans, de kans dat ik gedeprimeerd naar huis fiets wordt met een goede helpdesk in ieder geval een stuk kleiner.
index Pictogram 5